OCR Output

72 s I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata

is tartó Fővárosi Operettszínház perek és perrel való fenyegetések közegében
működött. Perben álltak korábbi sikerprimadonnájukkal, Biller Irénnel, il¬
letve Palásthy Irénnel a Sally című amerikai musical eljátszására kötött szer¬
ződés meghiúsulása miatt.

Komolyabb szakmai kihívást jelentett Bedőnek a bérbeadó Folyószámla
Leszámítoló Bank Rt.-vel való folyamatos vita. Utóbbi igazgatótanácsának
elnöke Pick József volt, akinek felesége az orfteumokat korábban birtokló Bá¬
lint Dezső örököseként jutott a két épülethez. Már az 1922-es nyitás előtt vita
kerekedett bérbeadó és bérlő között, mert a Folyószámla Leszámítoló Bank
Rt. képviselői látni akarták a Fővárosi Operettszínház Mascotte-tal kötött
albérleti szerződését és a színház jegybevételeiről készült napi jelentéseket.
A Fővárosi Színház Rt. persze efféle adatokat nem adott ki, de ezt jogilag tá¬
madhatatlan módon Bedőnek kellett megfogalmaznia. 1926-ban, a pénzügyi
nehézségek idején Bedő ellenőrizte a színházi dolgozóknak szóló felmondó¬
levelek szövegét. Ő vasalta ki a Fővárosi Operettszínháznak járó bérösszeget
az albérlőtől, a Mascottként, majd Moulin Rougeként működő intézmény
bérlőjétől, Keleti Hermanntól, aki állandó elmaradásban volt.

Amint Blumenthal konstatálta, hogy a tetemes befektetésre, hosszú szé¬
riára, látványos megvalósításra épített Broadway-modell itt nem működő¬
képes, pesti színházaiban - az európai színházi krízisre hivatkozva - , re¬
organizációs programot" hirdetett. Pénzügyi vesztesége szempontjából
e megszorítások logikusak voltak. Ugyanakkor Blumenthal figyelmen kívül
hagyta a pesti, társulati formájú, a Budapesti Színigazgatók és a Budapesti
Színészek Szövetségének évente kötött kollektív szerződésére épülő működé¬
si formát. A radikális létszámcsökkentés, illetve a kilenc hónaposra lerövidí¬
tett színész-szerződés ötletét az érintettek felháborodással utasították vissza.
A Népszava a színészek osztályharcos indulatát ébresztgette:

, Egészen bizonyos és érthető, hogy a színészek és az írók világában ez a terv
megdöbbenést és fölháborodást kelt. De amilyen érthető ez, úgy kell megér¬
teniök végre az érdekelt színészeknek és íróknak, hogy kapitalista vállalko¬
zással állanak szemben. Ez alkalommal csak nyíltabban és így kíméletle¬
nebbül nyilatkozik meg a tőkés kapzsiság, amely különben, ha leplezetten
is, de megvolt eddig is. [...] A színészeknek és íróknak végre tudatára kell
ébredniök annak, hogy a színházi vállalkozóval szemben ők is munkások,
akik érdekeiket csak szolidaritással és elszántsággal védhetik meg."

A 8 Órai Újság kifejezetten az amerikai bérlőt és az importműfajt, a revüt
okolta a pénzügyi vészhelyzetért:

54 N.N.: Ben Blumenthal tervei, Népszava, 53. évfolyam, 1925. jünius 25. 12.