Transznacionális hatások a Fővárosi Operettszínház korai korszakában... s 71
gyar revüt vittek színre, mely már a bemutatón megbukott, további pénzügyi
nehézségeket okozva.??
Ekkor vette át a színház irányítását Roboztól Bedő Mór, Ben Blumenthal
eddig háttérben maradó jogtanácsosa. Bedő a kor tekintélyes kereskedelmi
jogásza volt, aki jogtörténeti művek sorát publikálta. Blumenthal megbizott¬
jaként már a Fővárosi Operettszínház színháznyitási engedélyéért folytatott
küzdelem jogi megalapozásában is oroszlánrészt vállalt. Tagja volt a főváros
törvényhatósági bizottságának. Blumenthal tehát a kor egyik sztárjogászát
szerződtette pesti színházaihoz. Bedő így indokolja színre lépését a Jób Dá¬
nielnek 1926. március 5-án küldött levelében:
»A Fővárosi Színház R. T. sorozatos fiascoja, az orfeumbérleti szerződés és
megállapodás helytelensége és labilitása, különösen azonban a f. hó 3-án
megtartott premier eseményei arra késztetnek, hogy sürgősen utánanézzek
a dolgoknak és Blumenthallal szemben gyakoroljam azt az erkölcsi kötele¬
zettséget, hogy neki tapasztalataimról jelentést tegyek, mert lehetetlennek
tartom, hogy a dolgok így folytatódhassanak tovább, annál is inkább, mert
a dolgoknak ezen mederben való továbbvitele egy teljes személyi és tárgyi
csődöt von maga után, és én egyrészről mindkettőt elkerülni óhajtom, más¬
részről pedig úgy érzem, hogy feltétlen erkölcsi kötelességem Blumenthallal
szemben, hogy eddigi teljes passzivitásomból kilépjek és én, aki soha nem
avatkoztam bele a dolgok természete szerint sem az ügyek művészi, sem pe¬
dig azok kereskedelmi részébe és nem éltem soha azzal a felhatalmazással,
amelyet elnökünktől kaptam, jobban belenézzek az ügyekbe, mert megen¬
gedhetetlennek tartom, hogy Blumenthal pontos informálása nélkül és anél¬
kül, hogy ő mindenről tudjon és így saját elhatározásához képest döntsön
a saját vagyonáról, ne jelentsen a f. hó 3-án bekövetkezett katasztrofális
esemény egy cezúrát."
Bedő ettől kezdve egyre számonkérőbb stílusban levelezve kontrollálta a ki¬
fizetéseket, lényegében csak a tetemes veszteség csökkentésére koncentrált.
A Vígszínház és a Fővárosi Operettszínház gazdasági igazgatójának minden
esetben Bedőtől kellett engedélyt kérnie a Blumenthal által a szanálásra itt¬
hagyott dollárok felhasználására. A színház vezetősége minden döntés előtt
konzultálni kényszerült vele, és a kimenő leveleket is Bedő vagy ügyvédi iro¬
dájának tagjai ellenőrizték, fogalmazták. Szerepe azért is meghatározó volt
ebben a szanálási időszakban, mert a bérelt épületben működő, de albérlőket
52 Harsányi Zsolt: Nézze meg az ember. Énekes, táncos revü 12 képben. A zeneszámok Kossovich Pál,
Lajtai Lajos, Lányi Viktor, Márkus Alfréd, Marthon Géza, Pallós Tivadar, Vincze Zsigmond művei.
Bemutató: 1926. március 3.
5: " Bedő Mór levele Jób Dánielnek, 1926. március 5., OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374.