OCR Output

68 s I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata

győzelmét jósolta. Feltehető, hogy saját színházi érdekeltségében is e meg¬
győződése alapján döntött."

Azonban a két zenés színházi tradíció kommunikációját kezdettől -— nem
csak nyelvi - félreértések nehezítették, Haskell és a társulat között már a pró¬
bák során több, botrányig fajuló konfliktus támadt.

, AZ amerikai revü próbája közben a kórus egyik tagja: Bárándy Julia felsi¬
koltott hirtelen és azt panaszolta, hogy Haskell, az angol rendező megrúgta,
mert egy tánclépést rosszul csinált. Haskell erre a színésznőt kiparancsolta a
színpadról, és amikor a nézőtérre ment, ott is nekitámadt és túlzott eréllyel
onnan is ki akarta küldeni. Tapolczai Dezső igazgató erre, igen helyesen és
férfiasan a leány védelmére kelt, mire mr. Haskell - az igazgatót is kitessé¬
kelte a színházból."

New York-i, londoni revük rendezőjeként Haskell úgy érezte, lekezelően vi¬
selkedhet ebben a kozmopolita központoktól távoli színházban. Amúgy is
arrogáns figura lehetett, hiszen Broadway-karrierjének is egy Arthur Ham¬
mersteinnel való konfliktus, verekedés és pereskedés vetett veget.“” Kultura¬
közi feszültséget okozott Budapesten az angol görlök felléptetése is, a sajtó
ezt úgy tálalta, hogy a magyar táncosnők elől veszik el a kenyeret. A meg¬
feszített munkának és az új dramaturgiai szerkezetből eredő kihívásoknak
ugyanakkor voltak a magyar zenés színházra pozitívan ható következményei
is. A számokra épülő struktúra a színészektől az operettétől eltérő játékmódot
követelt.

A revü gerince öt nagy kép volt, melyek a világ különböző helyein és kor¬
szakaiban játszódtak: kőkorszakbeli, indiánus, török, kínai és magyar kép
váltotta egymást. A színészeknek szcenírozott táncszámokban is helyt kel¬
lett állniuk, Biller Irén és Halmay Tibor negyvennyolc, Fejes Teri és Latabár
Kálmán hatvan lánnyal táncolt. A jeleneteket Karinthy Frigyes, Szép Ernő,
Martos Ferenc, Harsányi Zsolt, Szenes Béla, Békeftfty László és Török Rezső
írta. A revüben a Broadway éppen akkoriban felívelő karrierü modern ze¬
neszerzőinek számait is megismerhette a pesti közönség. Szabolcs Ernő és
Haskell látványos színpadtechnikai újdonságokat is megvalósított: , A szín¬
pad területe körülbelül 120 négyzetméter. Ezen 150 ember mozog fel, le, le,
fel, körbe-körbe, össze-vissza, a levegőbe, a levegőből. [...] Itt van a híres lét¬

* Blumenthal, Ben: Europe is Imitating American Theatre Methods, Exhibitors Herald, X. évfolyam,
1925. januär 31. 46-47.

= N. N.: Színház, 8 Órai Újság, XI. évfolyam, 1925. december 9. 7.

8. N. N.: Hammerstein Didnt Pay; Haskell Says Assault Charge Will Go On, Variety 1930. szeptember
3. 60.