Ecclesia semper reformanda, valljuk egyházunkban, hogy folyamatos megúju¬
lásra van szükség. Ehhez leginkább bizalomra van szükség, hogy Isten elvégzi
bennünk a szükséges változást (Fil 1,6). Bár, ahogy közösen tanuljuk a Krisztust
a mai világban, magában rejti a követés nehézségeit, kísértéseit és kudarcait,
de az Isten formálta gyakorlat (God-shaped practice) nem kudarcra ítélt vál¬
lalkozás."" A lelkészekkel készült interjúk is mutatják, hogy a Krisztus-követés
számos formát ölthet az egyházi szolgálaton belül is, de tartalmát tekintve
az Isten kegyelmének kereséséről és az adott kontextusban való megtapasztalá¬
sáról tesznek bizonyságot ezek a történetek. A Kr. u. 4. században a kappadókiai
atyák egyike, Nazianzi Gergely így jellemezte az egyházi szolgálatban állók
Istennel való kapcsolatának elsőrendűségét: , Az embernek előbb magát kell
megtisztítania, mielőtt másokat tisztítana; előbb magának kell bölccsé válnia,
mielőtt másokat bölcsességre vezetne; világítania kell, és a fényt kell tovább¬
adnia; Isten közelébe kell kerülnie és úgy vezetni másokat oda; megmentett¬
nek kell lennie és úgy munkálkodni mások üdvéért.""! Úgy gondolom, hogy
a 21. században élő keresztyénként és lelkészként nekünk is ez a szolgálatunk
örök lehetősége és állandó feladata. A lelkipásztornak, ahogy minden hívőnek,
szüksége van arra, hogy Istennel, önmagával és környezetével kapcsolatba ke¬
rüljön és maradjon. Őszinte legyen magához, nyitott az emberekre, megélje
hitét és Krisztusba vetett reménységét. Lelkészként ez kiegészül azzal, hogy
mint , hivatásos hívők" feladatunk odamenni, ahol az emberek vannak, azon
a nyelven szólni hozzájuk, amelyen értenek és úgy melléjük állni, hogy az szá¬
mukra és számunkra a hitben való növekedés alkalma legyen.
540 M. E. Stortz: A World According to God - Practices for Putting Faith at the Center of Your Life,
San Francisco, Jossey-Bass, 2004, 7.
541 Értelmezésem szerint az elsőrendűség itt nem időbeliséget, hanem fontossági sorrendet jelöl.
Nazianzi Gergely beszédeiből idézi (2,71) Andrew Purves. A. Purves: Pastoral Theology in the
Classical Tradition, Lousville, John Knox Press, 2001, 9.