OCR Output

ÚT A SZEMÉLYES HITTŐL A KÖZÖSSÉGI ISTENKAPCSOLATIG

reflexiója, amelyet időről időre — akár a szószéken, hittanórán, személyes beszél¬
getésben -— , közkinccsé tesz". Ez egy olyan életforma, mely folyamatosan keresi
a kapcsolépontokat a Biblia bizonysägtétele és a mai viläg kôzôtt.55

ÚT A SZEMÉLYES HITTŐL A KÖZÖSSÉGI ISTENKAPCSOLATIG

A lelkészi szolgálatnak számos aspektusa létezik. Az egyház négy , alappillére"
(liturgia, koinónia, diakónia és martyria) Hendrichsnél a misztika aspektusával
egészül ki." Ezek a felosztások elsősorban az egyház ismérveire vonatkoznak,
de a lelkészi szolgálat is vizsgálható a közösség életének főbb aspektusai alapján.
Az általam javasolt modellben ezeket az aspektusokat két szinten érdemes vizs¬
gálni. Az egyik a szerep, a másik az identitás szintje. A könyv bevezető fejezeté¬
ben már bemutatott Keupp-féle narratív identitás elmélete kapcsán már szó volt
a szerep és az identitás összefüggéseiről. A szerep a környezetünkkel való dialó¬
gus köztes terében születik. A külső elvárások és a belső késztetések interakciója
közben , viszi színre" a lelkész a lelkipásztori szerepet. Ennek a szerepnek számos
megjelenési formája lehet attól függően, hogy milyen kommunikációs helyzetben
jön létre: van, amikor a tanító, van, amikor a lelkigondozó, vagy a liturgus jelleg
jelenik meg hangsúlyosabban a lelkész munkájában. Az identitásszint egy olyan
metaszintje az énünk megélésének, amelyben a lelkész és más szerepeink (szülő,
házastárs, gyermek stb.) együttes és belső megélése zajlik. Az identitás szintjén
a meggyőződések, viszonyulások, az önmagunkról kialakított kép az eddigi élet¬
történet mind segítségünkre van abban, hogy a mindennapi élet eseményeire
reflektálni tudjunk. Az identitás szintjén a külső események belső lenyomatokká,
megélésekké válnak, illetve belső viszonyulásaink meghatározzák interakció¬
inkban végzett külső cselekvéseinket. A lelkész egyéni hitbeli megélései hatnak
a gyülekezet közösségi életére és viszont. A lelkész a gyülekezet tagjait egyénileg
és közösségileg is kíséri a hit útján, és őt is kíséri a gyülekezet.

Nézetem szerint az identitás a belső egyéni megéléstől (identitás metaszintje)
a közösségi identitasig az egyéni és közösségi kapcsolatok köztes terében vég¬
bemenő interakciók során formálódik. A keresztyén közösségben a Krisztussal
megélt közösség (misztika) megjelenik az emberi kapcsolatokban és egyéni

535 J. W. Carroll: God’s Potters — Pastoral Leadership and the Shaping of Congregations, Pulpit &
Pew, 2006, 32.

536 Hafenscher Károly: A liturgikus teológia mindenkori és aktuális kérdései, Magyar Egyházzene,
XX. (2012/2013), 227-234., 230.; I. Baumgartner: Pasztorálpszichológia, Budapest, Semmelweis
Egyetem, Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány, HÍD Alapitvany, 2006, 133-150. Vo. Kocsev: Ezred¬
végi szinek, 188.

193