OCR
A LELKÉSSZÉ VÁLÁS FOLYAMATA — KÖZÖSSÉGBE ÁGYAZOTT NÖVEKEDÉS Bensőleg vezérelt INTEGRÁCIÓ PRÓBÁLGATÁS Az identitás megélése FELFEDEZÉS Külvilágfüggő Kezd6. ———___#$ Haladé Szereptanuläs 7. ábra. A tanulási vektor??? A lelkészi hivatás megélésének tanulása egy többfázisú folyamat. Az első fázis, amikor valaki látja, hogy mit jelent lelkésznek lenni. Van, aki már a szülői házban úgy nő fel, hogy felmenői között lelkészek vannak, és akár kisgyerekkorától testközelből látta, hogyan éli meg valaki a lelkészi hivatását, míg más csak egy későbbi életszakaszban találkozik gyülekezettel. A lelkésszé válás következő fázisa már az, amikor a gyülekezetben olyan szerepeket próbál ki a jövendőbeli lelkész, amely kapcsolódik a későbbi lelkész szerepéhez. Ez lehet a teológiai évek előtt, alatt, illetve utána is: például ificsoport-vezetés, lelkigondozói beszélgetés, táborszervezésben való részvétel stb. A következő fázis az, amikor már a közösség jóváhagyásával belép valaki a lelkészi tisztségbe és előbb kezdő, majd haladó szinten otthonosan tud mozogni ebben a szerepben. A lelkészséggel már nemcsak nézi, hogy mások hogyan teszik, nemcsak csinálja azt, ami megértése szerint a lelkész munkájához tartozik, hanem , mint hivatásos hívő", ő maga is tanítja azt, hogy mit jelent Krisztus-követőként élni a világban. A lelkésszé válás nemcsak egy szereptanulási folyamat, hanem egy identitásszintű megélése a hívő életnek. A lelkészi hivatás meglátásom szerint leginkább abban különbözik más hivatásoktól, hogy a lelkész nemcsak találkozik a keresztyén hit megélésének kérdéseivel, és dolgozik, mint minden más hívő, hanem ő ezt ,, a többiek elé éli" és tanítja is.?! Az Istennel megélt kapcsolata a világ dolgaira és önmagára való 533 F. T. Stritter — R. M. Baker — E. J. Shahady: Clinical Instruction, in W. C. McGalie — J. J. Frey (ed.): Handbook from the Academic Physician, New York, Springer Verlag, 1968, 102. 534 C. Scharen: Faith as a Way of Life — A Vision for Pastoral Leadership, Grand Rapdis, Eerdmans, 2008, 1. 192