A LELKÉSSZÉ VÁLÁS FOLYAMATA — KÖZÖSSÉGBE ÁGYAZOTT NÖVEKEDÉS
Kezd6. ———___#$ Haladé
Szereptanuläs
7. ábra. A tanulási vektor???
A lelkészi hivatás megélésének tanulása egy többfázisú folyamat. Az első fázis,
amikor valaki látja, hogy mit jelent lelkésznek lenni. Van, aki már a szülői ház¬
ban úgy nő fel, hogy felmenői között lelkészek vannak, és akár kisgyerekkorától
testközelből látta, hogyan éli meg valaki a lelkészi hivatását, míg más csak egy
későbbi életszakaszban találkozik gyülekezettel. A lelkésszé válás következő fá¬
zisa már az, amikor a gyülekezetben olyan szerepeket próbál ki a jövendőbeli
lelkész, amely kapcsolódik a későbbi lelkész szerepéhez. Ez lehet a teológiai évek
előtt, alatt, illetve utána is: például ificsoport-vezetés, lelkigondozói beszélgetés,
táborszervezésben való részvétel stb. A következő fázis az, amikor már a kö¬
zösség jóváhagyásával belép valaki a lelkészi tisztségbe és előbb kezdő, majd
haladó szinten otthonosan tud mozogni ebben a szerepben. A lelkészséggel már
nemcsak nézi, hogy mások hogyan teszik, nemcsak csinálja azt, ami megértése
szerint a lelkész munkájához tartozik, hanem , mint hivatásos hívő", ő maga is
tanítja azt, hogy mit jelent Krisztus-követőként élni a világban. A lelkésszé válás
nemcsak egy szereptanulási folyamat, hanem egy identitásszintű megélése a hívő
életnek. A lelkészi hivatás meglátásom szerint leginkább abban különbözik más
hivatásoktól, hogy a lelkész nemcsak találkozik a keresztyén hit megélésének
kérdéseivel, és dolgozik, mint minden más hívő, hanem ő ezt ,, a többiek elé éli"
és tanítja is.?! Az Istennel megélt kapcsolata a világ dolgaira és önmagára való
533 F. T. Stritter — R. M. Baker — E. J. Shahady: Clinical Instruction, in W. C. McGalie — J. J. Frey
(ed.): Handbook from the Academic Physician, New York, Springer Verlag, 1968, 102.
534 C. Scharen: Faith as a Way of Life — A Vision for Pastoral Leadership, Grand Rapdis, Eerdmans,
2008, 1.