A LELKÉSSZÉ VÁLÁS FOLYAMATA
tekinthetünk rá. A tudásunk használatának képességében és a gyakorlat szi¬
tuatív sajátosságainak felismerésében, azaz az alkalmazásban lesz olyan terü¬
let, ahol kezdő, középhaladó, illetve haladó szintet érhetünk el. Piaget elmélete
szerint az ember megismerőképessége és gondolkodása egy fejlődési pályát ír
le, ez szakaszokra bontható, s ezek a szakaszok jól elkülöníthetők egymástól.
Az egyik szintről a másikra való minden egyes átmenetet egyszerre jellemez
egy új koordináció, és azoknak a rendszereknek a megkülönböztetése, amelyek
az előző szinten egységesek voltak."?" Minden egyes fejlődési szakaszban egy
másik , énnel" találkozunk. Az előző szakasztól elkülöníthető módon másként
gondolkodik az ember, más struktúrák szerint építi fel, értelmezi a körülöt¬
te lévő világot. Az átrendeződések, melyben a belső világunk sémarendszerét
a külső világból érkező ingerekhez igazítjuk, akkomodációnak nevezi Piaget.
Azokat a váltásokat, amikor a , gyűjtögetés" az adott sémarendszeren belül nem
tartható fenn, és a környezetünket igyekszünk belső világunkhoz igazítani, asz¬
szimilációnak nevezi. E két folyamat feszültségében állnak össze sémáink, séma¬
rendszerekké (struktúrákká), illetve törnek szét, hogy aztán egy újabb szinten
álljanak össze újabb sémákkal egy minőségileg más struktúrává. Vannak tehát
olyan kisebb tanulások, amikor látszólag nem történik különösebb változás, csak
kisebb aha-élmények, felismerések hoznak új összefüggéseket/sémákat gondol¬
kodási struktúránkba. Minden ember számára van egy általa belátható világ,
s ebben a , játéktérben" az önmagunkról alkotott képünk fejlődésen megy át.
Folyamatát tekintve az akkomodációk és asszimilációk egy idő után nagyobb
struktúraváltásokat is eredményezhetnek." A tanulási út során témák és kér¬
dések újra előbukkannak, de más megvilágításban jelennek meg, mint egy ko¬
rábbi életszakaszban. Ha korábbi témák újra előkerülnek, már az eddig megtett
életút fényében nézünk rájuk, a kérdések értelmezése és lehetséges válaszaink
identitásunk egyre komplexebb belső világából származnak. Életünk különböző
területein eltérő mértékben válunk gyakorlottá.???
530 J. Piaget: Az értelem pszichológiája, Budapest, Kairosz, 1997, 211.
531 Fowler: Stages of Faith, 273.
532 V6. J. Bruner: Az oktatds kulturdja, Budapest, Gondolat, 2004.