OCR
A NÖVEKEDÉS ÚTJAI az egyénné válás (individuáció) kettős belső parancsa. Arra rendeltettünk egyfelől, hogy részeltessünk másokat az életünkből — megosszuk önmagunkat, mások gazdagodására váljunk -— és részesedjünk mások életéből. Ugyanakkor arra is teremttettünk, hogy kibontakoztassuk a bennünk lévő adottságokat, kiteljesítsük a létünket, kamatoztassuk a talentumainkat."? Mindkét rendeltetés egyszerre és együtt van jelen az életünkben és fontos feladat, hogy egyensúlyt teremtsünk közöttük. Az életet szeretnénk mindannyian jól megélni, akár hívőként, akár nem hívőként. A keresztyénség azonban a fent megfogalmazott növekedési, beteljesülési motívumokon kívül (participáció, individuáció) egy harmadik (a másik kettőtől nem független) utat ajánl az életünk növekedését illetően: , növekedjetek a kegyelemben és a mi Urunknak és megtartó Jézus Krisztusunknak ismeretében" (2Pt 3,18). A személyes növekedés útja Krisztus megismerése és követése, mely egyszerre bevonódás és beteljesülés, tanulás és megélés, participáció és individuáció. Az önmegvalósítás gondolata direkt módon egyik lelkészinterjúban sem jelent meg, viszont a Krisztus-követés és e követés általi sokdimenziós növekedés és kiteljesedés annál markánsabb módon: Ennek a világnak a közepén nem az ember, hanem Isten van. Ez azt jelenti, hogy a#legnagyobb dolog, hogy az ember felismeri, hogy nem körülötte forog a világ, hanem Isten körül. [...] Aki ezt nem látja, az gyakorlatilag, úgy látom és úgy vallom, nem lenézve másokat mondva ezt, nem tud értelmes és tartalmas életet élni. Egy dolgot tud tenni: keresni, keresni, keresni addig, amíg rátalál a kegyelemre vagy az talál rá, felismeri, hogy mit jelent az Isten szabadítása, mit jelent Jézus Krisztusban Istengyermeki életet élni. [...] Én azt mondom, hogy a legnagyobb ajándék egy közösségben és kapcsolatban lenni azzal, aki gazdája ennek a világnak, és akinek lehetek én egyszerűen afsáfára. Ő a tulajdonos, és én vagyok, akit megbízott egy piciny területtel, hogy abban az Ő javait, az Ő akarata és terve szerint kamatoztassam. (11/21) A lelkészi identitás esetében a személyes növekedés közösségi aspektusa mellett a transzcendens aspektusa, mint Krisztushoz tartozás jelenik meg a leggyakrabban."? Ez a kapcsolat az Egésszel, amit Fraas transzcendentälis dimenziónak nevez." Ennek az úgynevezett transzcendentális dimenziónak - ellentétben az első kettővel — az a sajátossága, hogy az ember rövid, illetve középtávon meg 5022 Németh Dávid: A lelkigondozás időszerű kérdései, kihívásai és törekvései, Embertárs, 2009/2, 103. 503 Érdekességképpen, amíg az , önmegvalósítás" szó egyszer sem fordult elő a 33 interjú során, addig a , hit" csaknem 700-szor, a , szolgálat" több mint 400-szor került elő. 504 H.-J. Fraas: Bildung und Menschenbild in theologischer Perspektive, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 2000, 207-228. 183