OCR Output

A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA

A lelkészi spiritualitás sajátossága az, hogy a lelkipásztor munkájának része
istenkapcsolatának ápolása, és a , munkaeszköze" a saját személyisége. A mai
társadalomban a vallásgyakorlás mint magánügy jelenik meg a munka világában,
de a lelkész , hivatásos hívő" és ez nemcsak a privát szférába tartozó része életé¬
nek.** A lelkészinterjúk tanúsága szerint általában úgy élik meg, hogy feladatuk
az Istennel való bensőséges kapcsolatból táplálkozva kifelé is megélni hitüket.
Hitükkel másokat is serkentő módon legyenek jelen a közösség tagjai számára,
hogy használják azt a , természetes gyógyító erőt, amely a gyülekezetben betöl¬
tött pozíciójukból ered":"??

Mindig tehát, hogy mégsem ezt kamatoztatom annyira, hogy milyen tudást szerez¬
tem, hanem próbálom magamat is az Istennel való kapcsolatba, meg a lelki életben
frissen tartani és ébren tartani. És azt érzem, hogy ebben van az a specialitás, amit
lelkészként hozzá tudok tenni [...] nyilván a teológia tudománya is fontos és nem ezt
akarom megkérdőjelezni, de hogy az életbe meg azt érzem, hogy mégis az a fontos,

hogy az Istennel való kapcsolatot hogyan tudom segíteni nekik, bennük. (21/32)

Tulajdonképpen akkor már egészen biztosan tudtam, hogy hogy az Istennek a szö¬
vetsége egyáltalán nem azon múlik, hogy az ember milyen teológiai beállítottsággal
rendelkezik, hanem, hogy milyen az élő kapcsolata az Istennel, illetve a kegyelemmel,
és hogyan tudja ezeket érkeztetni az életébe, illetve hogyan tudja továbbadni és ho¬
gyan tudja átvinni az élethelyzetekre. Tehát hogyan válik láthatóvá az Isten dicsősége
az ember életén keresztül. (7/78)

Az emberek közötti kommunikációban és a társas együttélésben számos zavar
keletkezik. Csíkszentmihályi szerint a T-típusú (transzcendens) személyiség
legfontosabb ismérve az, hogy a környezetében lévő zavart, entrópiát jelenlété¬
vel csökkenti." A lelkész segít másoknak is az élet feszültségeit, ellentmondó
tendenciáit egységben kezelni és elhordozni. Olyan személyiség, aki nem növeli
a zavartságot, hanem egyfajta gyógyító jelenléttel harmóniát közvetít mások
felé. Ez a felülemelkedettség több interjúban is megjelent, így vall erről az egyik
lelkész:

88 Kocsev Miklös: Ezredvegi szinek - Impulzusok a holland református gyakorlati teológiából,
Budapest, LHarmattan, 2006, 283.

489 Friedman: Nemzedekröl nemzedekre, 274.

190 Csikszentmihälyi Mihäly: A fejlödes utjai - A harmadik évezred pszichológiája, Budapest, Nyi¬
tott Könyvmühely, 2011, 292.

176