AZ EGYHÁZI KULTÚRA ÉS A LELKÉSZI SZEREP HATALMI DIMENZIÓI
Ő volt a Zsinat főtitkára, tehát az egész nagy Zsinatnak a — mondjuk, úgy mondanám
most, hogy a házelnök, tehát ő volt az egész apparátus vezetője... fölmentem a püspöki
titkárságra. (8/15)
Aztán röviden kellett azzal szembesülnöm, hogy igazából a felsővezetésnek ez nem
volt érdekes. Sem anyagilag, sem más szempontból nem volt téma, akkor éppen
egy egyházpolitikai konstelláció miatt gyorsan be kellett ezt a helyet tölteni. Hogy
az elődömet lehessen meneszteni. (6/56)
Ő, illetve hát azokkal az emberekkel beszélgetve a missziói munka kapcsán, akik
azokban a kis gyülekezetekben éltek és így megtört az életük, és ezekkel az emberekkel
az egyházpolitika sosem törődött. Inkább dobálta őket, és kivetette őket, és eszközként
kezelte őket, és inkább próbálta őket manipulálni. (7/74)
A szóhasználatban is megjelenő belső viszonyulások a szervezeti kultúra sajátos
lenyomatai. Schein így definiálja a szervezeti kultúra jelenségét: , A szervezeti
kultúra nem más, mint a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett
előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Ezeket a szer¬
vezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik s az új tagoknak is átadják, mint
a problémák megoldásának követendő mintáit, és mint kívánatos gondolkodás¬
és magatartasmodot.”™" A szervezetek kultúráját nagymértékben befolyásolja
a szervezeti működés két szintjének egymáshoz való viszonya: az egyik az úgyne¬
vezett formális működés, a másik pedig az informális viszonyok és viszonyulások
hálózata."? Minden szervezet életében ez a kettő párhuzamosan van jelen és
egyszerre hat. Egy jól működő szervezet esetében a formális pozíciók felelősségi
és hatáskörökre vonatkozó rendszere nem áll távol az informális működéstől.
Előfordulhat az a sajátosság is, hogy bár valaki formálisan vezető, a csoport éle¬
tében informálisan valójában más a véleményvezér, ezért a valódi döntések akár
a vezető megkerülésével is történhetnek, vagy a meghozott döntést a csoport
tagjai szabotálhatják, vagy saját értelmezésükben hajthatják végre. A formális
szervezeti működésben a pozíciók és rangok papírformája érvényesül. Az infor¬
mális szervezeti működésben viszont a pozíció birtoklása nem jelenti azt, hogy
az adott vezető ,erős játékos" a pályán."? A Magyarországi Református Egyház
több száz éves tradíciója szerint az egyház valóságában élők számára a pozíciót
a E. Schein: Organizational Culture and Leadership - A Dynamic View, San Francisco, Jossey¬
Bass, 1985, 9.
#12 Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés, Kolozsvár, Scientia, 2004.
13 B. Russell: A hatalom - A társadalom újszerű elemzése, Budapest, Typotex, 2004, 33.