OCR Output

A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA

A teológia gyakorlati évét, illetve régebben a segédlelkészséget mint a ,,tamoga¬
tás" igényét a következő interjúrészletből is láthatjuk:

Szóval az egy felejtős dolog, hogy miért nem nevelnek ki olyan lelkészeket, akik min¬
den területen meg tudják állni a helyüket, mert ilyen nincs, ez lehetetlen, nem lehet
jó lelkészt kiképezni. Jó lelkész attól lesz valaki, hogy alázattal, nyitottsággal elfogadja
azt az utat, amit az Isten elé tesz, amit úgy érzi, hogy járnia kell, és szép lassan majd
azzá válunk. Én ezt éreztem, azt, hogy a teológusok jó lelkészként akarnak kikerülni
a teológiáról, köztük én is nyilván, holott ez egy irreális elvárás. Jó lelkésszé majd pár
év vagy évtized alatt válunk vagy nem válunk, de hogy ez nem a teológián fog eldőlni,
az biztos. Én ezt úgy fogalmaztam meg, és ezt vállalom is, hogy túl sokat nem adott
nekem ilyen szempontból a teológia, de nem is rontott. Tehát én végigmentem rajta,
mint egy pallón a szakadék fölött, azt kész, ennyi. Nekem utána kezdődött nagyon

a formálásom, kinn a terepen, már a valós életben. (18/21)

Egy fiatal lelkész a delegált felelősség kapcsán beszél arról, hogyan élte meg
a gyülekezeti életben kapott felelősséget és hatalmat:

Szakmailag nagy hibákat követtem el, sok butaságot. Volt egy ifi, amit kettéválasztot¬
tam, az egyik el is halt. Azt én elcs""tem konkrétan, ezen nincs mit szépíteni. A másik
kivirágzott, onnan van a másik öcsémnek a felesége. De hát ez nem változtat azon,
hogy kidobtam az ablakon egy tucat embert, vagy nem tudom, mennyit. De hát nem
csak ez, egy csomó nagyon nagy, nagyon súlyos hibát követtem el útközben. De hát
ez van, ezek a tanuló évek. (17/30)

A lelkészképzés kétezer éves történetében volt olyan időszak, amikor a püspök¬
nél, elöljárónál, sztárecnél laktak a növendékek, és életközösségben tanulták meg
mindazt, ami a lelkészi szolgálathoz szükséges.?" Volt olyan korszak, amikor
a kolostorok és papi szemináriumok voltak a szolgálatra való felkészítés helyei.
Az egyetemek a kolostori és konventi életet kiegészítő tudományos képzés he¬
lyei voltak. Ma azonban az egyetemi képzések átalakulásával, a teológiai képzés

vr

céljainak és eszközeinek rendszerszintű átstrukturálására van szükség.? Ehhez

297 Mihályfi: A papnevelés története és elmélete, 13.

298 Vö. Fekete Károly: Szubjektív adalékok a 21. századi lelkészképzéshez, Református Szemle,
2012/6, 642—646.; Fekete Karoly: A reformatus lelkészképzés jovéképe, in Szabo Lajos (szerk.):
Mérlegen a lelkész, Gyülekezetpedagógiai füzetek 2. Budapest, Teológiai Irodalmi Egyesület,
2000, 73-79.; Szabö Lajos: A lelkészi életpálya jövőképe — Kérdések és jellemzők a mai lelkészi
életpályán egyházunkban, Lelkipásztor, 2016/5, 162-166.

110