A TEOLÓGIAI KÉPZÉS ÉVEI — FELKÉSZÜLÉS A LELKÉSZI SZOLGÁLATRA
A teológiai oktatás ezeket tartja legfontosabbnak, de a teológiának a verbá¬
lis és a logikai intelligencia fejlesztésen túl a zenei készség, illetve az inter- és
intraperszonális intelligenciák területeivel is foglalkoznia kell. A lelkipásztori
identitás szempontjából mint teológus fontos, hogy , okos" ember legyen, mint
vezető fontos az, hogy tudjon kapcsolatot teremteni és ápolni, de fontos az is,
hogy Istennel való személyes kapcsolat megélője és szószólója legyen a gyüleke¬
zetben (intraperszonális intelligencia). Ennek a belső megélésnek és istenkap¬
csolatnak példája ez egyik lelkész vallomása:
Szembesültem azzal, hogy nem az a fontos, hogy kik veszik körül az embert, hanem
az a fontos, hogy milyen úton indul el. És a teológia számomra mindig is egy olyan do¬
log volt, ami sok tekintetben meghatározó volt ugye, tanulmányi szempontból is, leg¬
inkább abból a szempontból, hogy lássam azt, hogy mennyire fontos erős szövetségben
lenni Istennel. Mert nem az egyház fogja megtartani az embert, hanem az Isten. (7/1)
Valljuk, hogy a lelkészt alkalmassá Isten teheti a szolgálatra, de emberi szinten
léteznek olyan kompetenciaterület, melyeket a teológiai oktatás kapcsán szem előtt
lehet tartani.?% Ezt a ,kompeteciatérképet” szemléltetem a kôvetkez6 äbrän:
interperszonális
kompetencia
intraperszonális
kompetencia
285 R. W. Pazmiiio: By What Authority Do We Teach? — Sources for Empowering Christian Educators,
Grand Rapids, Baker Book House, 1994, 120.
286 Az ábra saját szerkesztés. A kompetenciatérkép alapja az Istennel való személyes kapcsolat,
Hans-Jürgen Abromeit így fogalmaz: , A spirituális ember életének tartópillére Istenhez való
viszonya. Ez különféleképpen nyilvánul meg az imádságban és a munkában. A spiritualitás nem