A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
kapcsolatokat, kapaszkodókat keres.?"" Folyamatosan összehasonlítjuk egymással
életutunkat, életterveinket és a közösség modelleket és mentorokat, szereplőket
kínál a bevonódásra és az elkülönülésre egyaránt. A bevonódás, a saját törté¬
netnél nagyobb ügy - vagy közös történetben való részesülés — nem elhanya¬
golható jelentőségű a tanulás motivátorai között. A tanuló elhiszi, bízik benne,
hogy egy adott (szakmai) közösség története számára releváns. Ha a részesedés
igénye cselekvésbe fordul és a közösség befogadja — beavatva a tudásba a tanulni
vágyót, akkor válik a tanuló is , értelmezéshordozóvá" —, 6 maga is irja tovább
azt a történetet, melybe bebocsátást kapott.?" Mivel a teológia egyrészt oktatási
intézmény, másrészt az egyház egy speciális közössége, a teológiai hallgatónak
nemcsak a szülői házhoz, hanem (küldő) gyülekezetéhez való viszonyát is de¬
finiálnia kell. Ennek a keresésnek a mintázata, amikor a teológus körbelátogat
több városi gyülekezetet:
Akkor határoztam el azt is, hogy körbejárok mindent, ami lehetőség van Budapesten,
minden gyülekezetbe el akarok menni, az Élő Isten gyülekezetébe, a Pünkösdi gyü¬
lekezetbe, a Baptistákhoz, előtte én nem jártam sehol. Nekem az volt a természetes,
ahogy mi ott éltünk. Nem vágytam máshova. A teológia évei alatt, ami itt Pesten volt,
minden gyülekezetet megnéztem. Volt, ahonnan menekültem, és mondtam, hogy jaj,
aztán volt olyan, ahol hasonló légkört találtam, mint nálunk, tehát, ahol szerették
egymást az emberek, tudtak egymásról, ismerték egymást a gyülekezet tagjai. Nagyon
vegyes volt a benyomás. De úgy ötödév végére kimondtam, hogy a református a legjobb
felekezet, mert a legbiblikusabb. Nekem ez leszűrődött, ebből a nagy körbejárásból
tudtam azt is, hogy lelkészként nem illik elmennem mindenkinek az istentiszteleté¬
re. Teológusként még azt gondoltam, hogy szinte a kötelességem az is, hogy tudjak
mondani valamit erről, ha valaki megkérdezi, hogy miért nem evangélikus vagyok,
és miért vagyok református. (16/23)
Van, aki az elsődleges referenciaközeget a teológián, van, aki viszont egy (több¬
nyire az otthoni) gyülekezetben találja meg:
A teológián volt a gyülekezetem. [...] a teológusoktól meg elvárják, hogy koptassák
kopottra a padot a gyülekezetben. Minek? A teológia a gyülekezetem. (12/18)
277 Vö. M. Castells: The Power of Identity — The Information Age, Economy, Society and Culture,
Vol. 3, Oxford, Blackwell, 1997, 5.
”8 W, Drechsel: Lebensgeschichte und Lebens-Geschichten: Zugänge zur Seelsorge aus
biographischer Perspektive, Gütersloh, Gütersloher/Chr. Kaiser, 2002, 41.