A TEOLÓGIAI KÉPZÉS ÉVEI — FELKÉSZÜLÉS A LELKÉSZI SZOLGÁLATRA
kapcsolatok, misztérium.”” Az egyházi nevelésben és oktatásban e dimenziók
együtt kell, hogy megjelenjenek. Az ortodoxia a másik kettő nélkül merev sza¬
bálykövetést és az igazság törvényeskedő változatát eredményezheti. Az ortopraxis
önmagában kegyeskedésbe, vagy spiritualitás nélküli humanizmusba fordulhat.
Az ortopathos pedig egy a világtól, de akár az egyház közösségétől is elszakadt
miszticimusban szigetelődhet el. A továbbiakban e három dimenzió érvényesülését
vizsgáljuk meg a magyar teológiai oktatásra nézve a lelkészinterjúk tükrében.
A kognitív sémák elsajátításának nehézségei és szükségessége
A teológia tudományának tartalma szempontjából kulcsfontosságúak az elődök
által hagyományozott kognitív sémák.?" Egy lelkész szemléletesen vall a sémák
elsajátításának fontosságáról:
Nagyon érdekes volt ezt meglátni, és én nagyon nagyra értékelem ezért a teológiát.
Mindig megy ez a nyavalygás, hogy kéne gyakorlatot tanítani többet a teológián —
nem tudom, biztos hallottad már ezt a toposzt —, ellene vagyok. Érdekes módon el¬
lene vagyok. Szerintem sosem lesz már az embernek ideje héberezni meg görögözni,
és végső soron mégiscsak teológusok vagyunk, és a teológia gyrammatika — mondja
Luther. Tehát itt gondolkodni kell, meg olvasni kell, meg szociológiai riportot csinálni.
Kikerülsz segédlelkésznek, és temetsz, mint az állat. Nincs többé ilyen nyavalygás.
Halomban állnak a könyvek, és évek óta nem tudom végigolvasni. Tehát ez egy munka.
Majd beszélünk erről is biztos [...] A lelkészi hivatás. Ott kellene tanulni. Az ember
később meg úgyis szív [...] kimész akkor és szívsz eleget. Szerintem jó főnök kell, aki
elmagyarázza hatodéven, vagy mit tudom én. Kell a gyakorlat, de szerintem nem
a suliban. Ott el kellene mélyedni azokban a dolgokban. (17/26)
Az egyetemi életben nagyon fontos szerepe van, hogy a szakmaspecifikus séma¬
rendszerét elsajátítsa a hallgató. Mérő László karakteres véleményt fogalmaz meg
az egyetemen elsajátítandó sémarendszerekkel kapcsolatban: , Az egyetem, azaz
az universitas lényege éppen az, hogy egy általános képzést ad, amelynek segít¬
ségével a diplomásoknak meglesz az alapjuk ahhoz, hogy specialistává váljanak.
[...] Az egyetemistát arra edzették öt éven át, hogy bármikor meg tudjon tanulni
valami egészen újat, meglegyen hozzá az általános szakmai alapja, és legyen gya¬
korlata az egészen új dolgok megtanulásában. [...] Ebből a szempontból majdnem
mindegy, hogy valaki római jogból, a parciális differenciálegyenletek vagy az ószláv
270 Osmer: Teaching for Faith, 39.
271 Uo., 42.