A TEOLÓGIAI KÉPZÉS ÉVEI — FELKÉSZÜLÉS A LELKÉSZI SZOLGÁLATRA
Ő volt az ifivezetőm, a teológiát akkor végezte el, mikor én elsőbe kerültem. Együtt
nem voltunk soha, de nagyon sokat tanultam tőle, sokat bíztatott, meg mellettem
állt. Ő egy példa volt, nagyon más, ő egy szelíd, nagyon megbízható, nagyon hiteles
keresztyén, nagyon odahajlik az elesettekhez, én ennél sokkal izébb vagyok. Ő nagy
hatással volt rám. (23,12)
Volt egy-két ember, akik itt kiemelkedtek az itteni tanárok közül, és a tudásukkal el¬
sősorban, de a személyiségükkel is néha hatást gyakoroltak énrám. De a legnagyobb
fordulat mégiscsak az volt, amikor személyes kapcsolatba kerültem a [professzor nevel]
tanítványaival. Ennek az [professzor nevel-nek volt egy olyan kisugárzása, úgy lát¬
szik tudásban is és személyiségben is, ami kinyitotta a szememet arra, hogy no lám,
no lám, a református egyház nemcsak az, amit én megismertem. [...] És az egy nagy
felfedezés volt. (5/54)
A képzés szempontjából fontos lehet a többgenerációs tanári gárda, hiszen a fiatal
integritás kérdéséhez és a bölcsesség kereséséhez az idősebb, tapasztalt mentorok
tudnak többet adni, a fiatalabb tanárok számára pedig az intimitás, a generációk
közelsége miatti kapcsolódás mehet könnyebben a fiatalokkal.
A szakmai identitásformálás három dimenziója
Az egyetemi képzésnek számos célja lehet, de az amerikai valláspedagógus pro¬
fesszor, Robert W. Pazmifio szerint az oktatás és nevelés kapcsán a nevelési
intézmények három fő fókusz valamelyikét tartják elsődlegesnek.
Az egyik a tartalomközpontú oktatás, amely elsősorban tudást akar átadni,
és célja, hogy minél több ismerethez jusson a diák, és minél műveltebb legyen
az adott területen. A másik lehetséges célja az oktatásnak, mikor az egyén igé¬
nyeit veszi figyelembe a nevelő és a nevelési rendszer: mi az, ami a diákot érdekli,
érinti, számára releváns és fontos. Itt az oktatás a diák befogadókészségéhez,
motivációjához kötődik elsősorban. A harmadik lehetséges fókusz a közösség
igényeit veszi figyelembe: mi az, amire a közösségnek szüksége van. Nagy hang¬
súlyt helyez ez a fajta oktatási szemlélet arra, hogy a diákok kapcsolódjanak egy¬
máshoz, tegyenek a közösségért, legyenek felelős és aktív részesei a társadalom
életének és alakítói környezetüknek.