OCR Output

A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA

Serdülőkorban kialakul a Nagy Álom — azoknak a vágyaknak az összessége, amit
az életben el szeretne érni a fiatal — és később ez tovább formálódik. A fiatal nagy
álma, hogy hőssé legyen, rendkívüli tettek végrehajtására vágyik:

El sem tudtam képzelni másképpen, mint hogy én elmegyek egy kicsi helyre, és már
mielőtt végeztem volna, megkeresett Somogy megyéből minket az anyukámnak egy,
az egyházból ismert ifitársa, ő akkor már évtizedek óta Somogyban dolgozott, ott volt
lelkész, és ő hallotta, [...] hogy én Baranyába készülök. Mer" hogy akkor az volt ugye
a végvár, és akkor eljött hozzánk, hogy Baranya most már kezd feltöltődni fiatal lel¬
készekkel, de ha én tényleg olyan helyet keresek magamnak, akkor menjek Somogyba,
mert az sokkal nehezebb helyzetbe" van. És hát én természetesen azt mondtam, hogy
ide nekem Somogyot. (26/4)
Míg gyermekkorban időérzékelésünk a jelenhez kötött, addig a fiatal számára
a jövő válik a legfontosabb időperspektívává, már nem a jelenben él, mint a gyer¬
mek, hanem a jövőre tekint.?" A fiatal számára nagyon fontos a jövőorientáltság,
a rá váró életkérdésekre való válaszkeresés és az az álom, hogy ő majd betelje¬
síti vágyait, illetve megmutatja a világnak, a környezetének, hogy mire képes.
A történetekben ehhez a , majd én megmutatom, én jobban tudom" mintázatai
jellemzőek. (Nem véletlen, hogy a legtöbb forradalom elindítói ezen korosztály
tagjai voltak a történelem során.) Újonc fázisnak is nevezik ezt az időszakot,
mert a fiatal már felnőttként definiálja magát, már kirajzolódik a karaktere,
ugyanakkor még kevés tapasztalata van a felnőtt életről:?""

Mert tudod, abban az időben kicsik voltunk még ahhoz, hogy teljes mélységében
voltak, de megvolt a másik véglet is, akit kár volt odaengedni, mert többet rombol,
mint amennyit a többi használ. És azért kicsi emberekről beszélgetünk. 18-19 éves
emberkék mennek a teológiára. Én is úgy mentem. Ott még viszonylag túl nagyokat
lehet rombolni. (12/20)

Az életszakasz nehézsége abban rejlik, hogy a fiatal már felnőtt ugyan, de még
tapasztalatlan, még keveset tud az életről, és a jövő nagyon tág, nehezen igazodik
el. Épp ezért fontossá válik ebben az időszakban a mentor szerepe, akitől a fiatal
mintát, információt, segítséget kaphat, aki átadja neki tapasztalatait, segít a döntő
választásokban:

266 P, Zimbardo: Időparadoxon, Budapest, HVG, 2012, 193.
267 Berger — Luckmann: A valóság társadalmi felépítése, 195.

92