A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
Meddig érvényes az elhívás?
A Krisztus követésére szóló speciális elhívás érvényben marad az egyházi szol¬
gálatból kilépett lelkészek esetében is, de a konkrét feladatokban megtapasztalt
külső elhívás megszűnik. Mivel a konkrét küldetésre elhívás egy adott időszak¬
ban az életértelem-kérdés megválaszolásának központi jelentőségű eseménye,
folyamata volt, így adott esetben a szolgálatból való kilépés az élet több dimen¬
ziójában krízist okozhat. Egyházjogi értelemben letehető az egyházi szolgálat,
de lélektani értelemben nem egyszerű feladat, hiszen egy szerepből és egy kö¬
zösségből való kilépést is jelent annak fájdalmával és gyászával.?" Teológiai ér¬
telemben sem könnyű , letenni" a szolgálatot, hiszen az elhívásnak eszkatológiai
dimenziója is van." A lelkész egyszer már esküt tett felszentelésekor, és elkö¬
telezte magát az egyházban való szolgálatra, mintegy , Krisztus munkatársává"
vált, ezért munkája nemcsak a földi élet vonatkozásában értelmezhető, hiszen
szolgálata saját és mások üdvösségére, örök életére van hatással.?"! A puritán
gondolkodásban elfogadott volt, hogy valaki választ egy hivatást, hiszen egy
embernek sokféle talentuma lehet az életben, viszont ha elvállalt egy feladatot,
egy hivatást, akkor elhívása hatályba lépett, ezért amennyire rajta áll, ki kell
tartania benne.?? Ahogy Kálvin fogalmaz , Olyan [...] az élet, mint egy őrhely
(statio), amelyre az Úr állított bennünket, s amelyben ki kell tartanunk, amíg Ő
vissza nem hív. [...] Minden egyes ember számára tehát élete útja mintegy az Úr
által rendelt őrállomás, hogy élete folyamán ide-oda ne vándoroljon."?? Mi törté¬
nik abban az esetben, hogyha valaki már elvállalta ezt a hivatást, de idővel kilép
ebből? Külső elhívása érvényét veszti, hatása mégsem múlik el nyomtalanul sem
az egyénben, sem pedig a környezetében:
24° A szerepvesztés jelenségéről László János a következő megállapítást írja: , A levált identitäs¬
elem helyére új támpontként új identitáselem illeszkedik, amely, ha más nem, a ,,szerepvesztett
ember" szociális identitása lesz. A ,bukott ember" identitás a legkülönbözőbb helyzetekben
az integrált szerep lényeges szervezője lehet." László János: Történelemtörténetek, Bevezetés
a narratív pszichológiába, Budapest, Akadémia, 2012, 67.
250 J. Moltmann: The Right to Work — In On Human Dignity: Political Theology and Ethics, Phila¬
delphia, Fortress, 1984.
H. Pachmann: Pfarrer sein — Ein Beruf und eine Berufung im Wandel, Gottingen, Vanderhoeck
& Ruprecht, 2011, 43.
J. P. Guzman: Eschatological Significance of Human Vocation, Master’s Thesis, Orlando,
Reformed Theological Seminary, 2004, 40. Vö: Josuttis: Die Einführung in das Leben, 50.;
Drewermann: Kleirker — Psychogramm eines Ideals, 47 kk.
Kálvin: Tanítás a keresztyén vallásra, Budapest, Magyarországi Református Sajtóosztály, 1991,
147 kk.