OCR
A LELKIPÁSZTOR KÜLSŐ ÉS BELSŐ ELHÍVÁSA az egyetemes papság elvét vallja, de nézete szerint a közösség tanítása és az igehirdetés csak a lelkipásztorok dolga. Minden hívő részese az egyetemes papságnak, de a lelkészi tisztség nem egyetemes érvényű.??" Kálvin közösségi szolgálatról beszél, melyben a pásztor, a presbiter, a doktor, és a didjakónus közösen végzik az Ige szolgálatát, de ő is különös jelentőséget tulajdonít a lelkészi tisztségnek: sMert sem a napnak a fénye és melege, sem az étel és ital nem oly szükségesek a jelen élet ápolására és fenntartására, amily szükséges az apostoli és pásztori tiszt az egyháznak e földön való megtartására." A puritán hagyomány hasonló módon megkülönbözteti a lelkészi elhívást a többi elhívástól. Például a puritán író, William Perkins így írt erről: , A szent szolgálat egy magasztos és kiváltságos hivatás. Akkora megtiszteltetés és kiváltság ez, hogy csak a legkiválóbb ajándékokkal bírók kapnak hívást, hogy magukat e magasztos célnak szenteljék."?? A lelkipásztori kegyelmi ajándékok különlegességét (nem kivételességét!) az isteni rendelés adja. Éppen ezért a hívő életre szóló elhíváson túl a szolgálathoz szükséges kegyelmi ajándékok meglétéről való megbizonyosodás kulcsfontosságú a puritán-protestáns teológiában." Török István így foglalja össze a református tanítást a belső elhívás és az egyházi tisztségekben való külső megerősítés összefüggéseiről: Magukat a tisztségviselőket is úgy hívja el a gyülekezet az egyházi szolgálatra, mint akikben a karizmák jelenlétét felismerte, és ennek alapján szolgálatukat igényli. Az egyházi tisztség nem valami ius divinum alapján áll, mint a római egyház állítja, de igenis donum Dei. Ez azt teszi: tisztség emberileg nem »kreélhaték, jogilag a legjobb rendtartással sem biztosítható, hanem az egyház szüntelen könyörgésének tárgya. Kéri a gyülekezet, hogy Isten küldjön újra meg újra alkalmas munkásokat az ő szántóföldjére. Mint Isten ajándéka, az egyházi tisztség szent dolog, amellyel csak szentül szabad élni. Az egyházi tisztséget senki sem bitorolhatja, a gyülekezet háta mögött fondorkodás által, vagy a gyülekezet megvesztegetésével önkényesen magához nem ragadhatja. Az egyház szolgáit hívják meg és válasszák meg törvényes egyházi választással. De nem akárkit választva, hanem Isten választottját keresve." Összefoglalva elmondhatjuk, hogy az általános és speciális elhívás minden hívőre vonatkozik és érvényben marad. A különböző szolgálatok esetén pedig a kegyelmi ajándékok megkapását, meglátását és a közösség számára való használatát 237 G. D. Badcock: The Way of Life - A Theology of Christian Vocation, Eerdmans, Grand Rapids, 1998, 33. 238 Kálvin: A keresztyén vallás rendszere, 339. 239 VW. Perkins: The Calling of the Ministry, Edinburgh, Banner of Truth Trust, (1605) 1996, 99. 240 A, Mallory: Saints, Sinners, and the God of the World, The Hartford Sermon Notebook Transcribed 1679-80., Brill Academic Pub, 2011, 20. 241 Török Istvän: Dogmatika, Amsterdam, Free University Press, 1985, (30.1. alfejezet) 258. 83