AZ IFJÚKOR KÉRDÉSEI A HITFEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL
vagy hitvitákat velem rendezni, hogy így ő volt inkább, ő kételkedő volt, én akkor
az ilyen fix ember, és akkor így, egymást győzködtük, szóval tehát rengeteget így beszél¬
tünk ezekről, meg tehát ilyen, most olvastam is utóbb a középiskolások, hogy az nagyon
fontos nekik, hogy így saját közegükbe ezeket így, miért tudnak ezekről beszélni. (21/18)
Amíg kognitívan ideológiát keres a fiatal, addig emocionálisan közösséget. Ezért
a harmadik meghatározó problémája a serdülőkornak a magány érzése. Mindig
van egy olyan közösség, amelyhez a serdülő tartozni akar, amely megtöri a ma¬
gányt. Ez a dinamika látható a következő interjúrészletben is:
A legkedvesebb időtöltésem mindig az olvasás volt. Nagyon szerettem a lányregénye¬
ket, ,pöttyös, csíkos" könyvek, mindig polcnyi hosszan megvoltak. Nagyon szeret¬
tem kirándulni, [...] pingpongozni, biciklizni, minden, ami a közösségi tereken volt.
A zongoráról áttértem a gitározásra. Akkor vettem először kezembe gitárt, amikor
a középiskolában már nem zongoráztam, csak az általános iskolában volt. Ez a hang¬
szer az ifi miatt is, mivel gitáros énekeket énekeltünk, nagyon kedvelt szórakozásom,
időtöltésem volt. Nagyon sokat jártunk kirándulni. Együtt ez a csapat, ez az ifi csapat.
Szerettük a természetet. A legkülönbözőbb helyeken jártunk az országban, és men¬
tünk, és máig is fontos része az életemnek. (16/9)
A fiatalnak elsőrendű igényei között szerepel a , szeretetközösség" megtalálása,
mely lehet egy , banda" vagy akár gyülekezeti közösség is." Ahogy Erikson fogal¬
maz: , A kapcsolatokban, a szerelmekben, barátságokban és gyűlöletekben a fiatal
olyan választásokat tesz, amelyek túlmutatnak az egyes emberen és egyéniségén.
Ezek a jelentős találkozások rendszerint többet tartalmaznak, mint pusztán egy
„en” es egy ,te" kapcsolatát. Az ifjú újjászületni vágyik, amelyben és ami által
új ősökre és vadonatúj kortársakra tehet szert. Ugyanez indokolja a fiataloknak
az olyan mítoszok és ideológiák iránti érzékenységét, amelyek azt ígérik, hogy
megváltoztatják a világ, a történelem folyását, s azért igazolja az , igaz" ideo¬
lógiákat a történelem — egy időre. Ha ugyanis egy ideológia képes inspirálni
az ifjúságot, az ifjúság a bejósolt történelmet nemcsak igazzá, hanem valósággá
is teszi a maga számára."" A szeretet- és értékközösség megélése szinte minden
lelkészinterjúban egy egyházi ifjúsági közösséghez kötődik. Pár esetben ez a kö¬
zösség az egyházi középiskola kollégiuma, esetleg egy ifjúsági mozgalom (SDG,
REFISZ, Cserkészet), de többnyire a gyülekezeti ifjúsági közösség jelent meg,
mint fő referenciacsoport a fiatalok életében:
182 Nipkow: Erwachsenwerden ohne Gott?, 43.
183 Erikson: A jelenkor kérdései, 118.