AZ IFJÚKOR KÉRDÉSEI A HITFEJLŐDÉS SZEMPONTJÁBÓL
erre a korszakra a szorongás, depresszió, a frusztráció tűrésküszöbe tartósan
csökken. Találkozik a magánnyal, s társadalmi kudarcok is érik, konvenciók ellen
lázad a serdülő, de mindez identifikációs folyamatának része.""? Mindeközben
el kell tudnia igazodni társadalmi normák és rítusok között, s meg kell tanulnia
rejtett játékszabályaik bonyolult rendszerét. A serdülés, s ifjúvá érés soktényezős,
komplex folyamat, s ez az összetettség vallásosságukban is megmutatkozik.
A külső támpontok és a belső növekedés dinamikája
az identitás formálódásában
A hit fejlődésében nemcsak a belső személyiség, hanem a külső hatások és a ta¬
nulás folyamata is döntő. Vallásosságunk és a közösség, amiben gyakoroljuk azt,
kölcsönhatásban vannak. A közösség kihat a fejlődésre. Szüleink világnézetétől
és idegen szociális tényezőktől is függ, hogyan alakul hitéletünk és istenképünk.
Az előző fejezetben szó volt róla, hogy a szülők alkotják az első vallási közösséget
a gyermek életében. Itt épülnek be az első olyan minták, amelyek istenreprezen¬
tációvá válhatnak a későbbiekben. Ahogy a gyermek nő, egyre nagyobb hatással
vannak rá az úgynevezett , másodrendű szociális tényezők": család, szomszéd,
tömegkommunikációs eszközök stb. Vallásosság szempontjából nagyon fontos
a gyülekezeti közösség, ugyanis itt szerezhet a gyermek hittapasztalatokat, érthet
meg hittartalmakat, s láthatja a gyülekezeti tagok életvitelét. , Ezek segítenek
abban, hogy az én-vallásból mi-vallás legyen.""? Grom utal rá, hogy a külső és
a belső motiváltság dialektikus kölcsönhatásban vannak. Nem beszélhetünk
csak belső, illetve csak külső hatásokról. Ezek együtt vannak jelen. Az idegen
szocializációs elemek, külső tényezők ugyanúgy részei a fejlődésnek, mint a belső
tényezők."" A következő interjúrészletben jól látható, hogy a serdülő életsza¬
kaszban különösen érzékeny a fiatal a külvilág visszajelzéseire és önértékelését
egy-egy esemény nagymértékben képes formálni:
Tényleg azt kívánom mindenkinek, hogy középiskolában legyen nagyon jó és mély
barátja, mert ez sokkal több, mint az általános iskolai, mert az általános iskolában
inkább a család dominál, középiskolában a saját korosztály dominál, a főiskolás vagy
Murányi-Kovács Endréné — Kabainé Huszka Antónia: A gyermekkori és a serdülőkori személyi¬
ségvonások pszichológiája, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1988, 178—180.
H. Sundén: Religionpschychologie, Stuttgart, Calwer Verlag, 1982, 50.
152 B. Grom: Religionspadgogische Psychologie, Düsseldorf, Patmos Vanderhoeck & Ruprecht, 1981,
247-280.
A külvilág identitásformáló hatása az egész életciklus alatt fontos, de az élettapasztalatok növek¬
vő mennyiségével, illetve az önértékelést segítő reflexiók mélyülésével kevésbé függhet a felnőtt
a külvilág egy-egy eseményétől.