OCR
A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA biztosítják, amelyhez aztán életüket igazítják.""" A világszemléleten kívül fontos az is, hogy a szülők, nagyszülők, illetve a szocializációban szignifikáns személyek mit gondolnak a nevelésről, mit gondolnak a gyermekről, és hogyan alakul ki a szülö-gyermek, felnött-gyermek, illetve gyermek-gyermek viszony ebben az eletszakaszban.'” Azon lelkeszeknel, akiknek az elsöleges szocializäciös környezetben megjelent a vallás kérdése, nem minden esetben a szüleiktől kaptak mintát erre. Vannak, akik a szüleiktől közvetlenül nem kaptak vallásos neveltetést, náluk többnyire a vallásos szocializáció szempontjából szignifikáns személyek a nagyszülők voltak: Az anyai ágról pedig a nagymamám nagyon hamar megözvegyült, és sokszor voltam nála úgy, hogy akár egész nyárra. Ő meg református volt, rendszeresen járt templomba, és gyakorlatilag vele kezdtem el templomba járni, ez ilyen hat éves koromtól kezdve. És emlékszem, sőt talán korábban is, hogy én ilyen 5-6 éves koromban eldöntöttem, hogy én lelkész leszek. Akkor azt még senki nem vette komolyan, de ez így megmaradt nálam [...] Gyerekkoromban L...] a hit az a nagyszülőkhöz kötődött. Édesapám 6 politikai pályán indult el még az elején, [...] úgyhogy neki ez akkor így nehéz dolog volt, hogy én ezt választottam, de hogy a nagyszülők révén nyilván nagyon fontos. És akkor utána meg ilyen tizenéves koromban már magam jártam el a templomba, úgy hogy a szüleim nem is igazán, tehát beírattak hittanra, meg konfirmáltam, de többnyire vasárnap én mentem, meg a bátyám. És akkor ez úgy megmaradt. (3/2) A szülők alapélményei és az ő szüleihez való viszonya beépül a világszemléletükbe, és majd a gyerekeikébe is. A mintaadás nemcsak a gyermek kapcsolati hálózatain (térben), hanem a generációk egymást követésében (időbeli dimenzió) is hatnak. A nagyszülők, szülők és gyerekek a gének mellett , örökítik" a világszemléletet is, mely minden következő generációnak alapot ad arra, hogy a kapotthoz képest alakítsa saját hozzáállását a világhoz, az élethez. 126 P, G. Hiebert: Transforming Worldviews: An Anthropological Understanding of How People Change, Grand Rapids, Baker Academic, 2008, 25-26. 127 A gyermek saját szocializációjának aktív alanya, ő maga is hatással van környezetére és változást hoz a körülötte élők életébe. Szabóné László Lilla: Istennek van botja? — Gyermekteológia és gyermek-lelkigondozás, Embertárs, 2012/1, 18—21., lásd még: Szabóné László Lilla: Missziói paradigmaváltás a gyermekek körében, Magyar Református Nevelés, 2012/3, 64—72. 40