A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
biztosítják, amelyhez aztán életüket igazítják.""" A világszemléleten kívül fontos
az is, hogy a szülők, nagyszülők, illetve a szocializációban szignifikáns szemé¬
lyek mit gondolnak a nevelésről, mit gondolnak a gyermekről, és hogyan alakul
ki a szülö-gyermek, felnött-gyermek, illetve gyermek-gyermek viszony ebben
az eletszakaszban.'”
Azon lelkeszeknel, akiknek az elsöleges szocializäciös környezetben megjelent
a vallás kérdése, nem minden esetben a szüleiktől kaptak mintát erre. Vannak, akik
a szüleiktől közvetlenül nem kaptak vallásos neveltetést, náluk többnyire a vallásos
szocializáció szempontjából szignifikáns személyek a nagyszülők voltak:
Az anyai ágról pedig a nagymamám nagyon hamar megözvegyült, és sokszor voltam
nála úgy, hogy akár egész nyárra. Ő meg református volt, rendszeresen járt templom¬
ba, és gyakorlatilag vele kezdtem el templomba járni, ez ilyen hat éves koromtól kezd¬
ve. És emlékszem, sőt talán korábban is, hogy én ilyen 5-6 éves koromban eldöntöttem,
hogy én lelkész leszek. Akkor azt még senki nem vette komolyan, de ez így megmaradt
nálam [...] Gyerekkoromban L...] a hit az a nagyszülőkhöz kötődött. Édesapám 6 po¬
litikai pályán indult el még az elején, [...] úgyhogy neki ez akkor így nehéz dolog volt,
hogy én ezt választottam, de hogy a nagyszülők révén nyilván nagyon fontos. És akkor
utána meg ilyen tizenéves koromban már magam jártam el a templomba, úgy hogy
a szüleim nem is igazán, tehát beírattak hittanra, meg konfirmáltam, de többnyire
vasárnap én mentem, meg a bátyám. És akkor ez úgy megmaradt. (3/2)
A szülők alapélményei és az ő szüleihez való viszonya beépül a világszemléle¬
tükbe, és majd a gyerekeikébe is. A mintaadás nemcsak a gyermek kapcsolati
hálózatain (térben), hanem a generációk egymást követésében (időbeli dimenzió)
is hatnak. A nagyszülők, szülők és gyerekek a gének mellett , örökítik" a világ¬
szemléletet is, mely minden következő generációnak alapot ad arra, hogy a ka¬
potthoz képest alakítsa saját hozzáállását a világhoz, az élethez.
126 P, G. Hiebert: Transforming Worldviews: An Anthropological Understanding of How People
Change, Grand Rapids, Baker Academic, 2008, 25-26.
127 A gyermek saját szocializációjának aktív alanya, ő maga is hatással van környezetére és változást
hoz a körülötte élők életébe. Szabóné László Lilla: Istennek van botja? — Gyermekteológia és
gyermek-lelkigondozás, Embertárs, 2012/1, 18—21., lásd még: Szabóné László Lilla: Missziói
paradigmaváltás a gyermekek körében, Magyar Református Nevelés, 2012/3, 64—72.