A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
Az elsődleges szocializáció hatása
a személyes világszemlélet formálódására
"A legfontosabb üzenet a családunk köréből nem az, amit szavakkal mondtak
el, hanem amit beszéd nélkül is megérezhettünk: az, ahogyan az élethez viszo¬
nyulnak." A szülők élethez, világhoz való viszonya olyan teret hoz létre, mely
egy gyermek számára természetes közeg, ezt tekintik valóságnak."?" A gyermek
akaratlanul veszi át szülei attitűdjeit, és fel sem tételezi kisgyermekkorban, hogy
esetleg más világok, világértelmezések is lehetségesek. Az életterek, sajátos miliők
, szociokulturális gravitációs térként""9" működnek, és mint ilyenben, a családban
sajátítjuk el a közösségi élet és a környezethez való viszony alapjait." , Az elsődle¬
ges szocializációban a gyermek saját szignifikáns másait nem intézményes funkci¬
onáriusoknak tartja, hanem egyszerűen a valóság közvetítőinek. Szüleink világát,
mint a világot internalizálja, nem mint valamilyen meghatározott intézményes
összefüggésbe tartozó világot.""?? Az interjúkban előforduló számos példa közül
párat emelek ki a kulturális közeg valóságának elsajátítására:
Szóval én hiszem, hogy az istenhit az első körben a családból alakul ki. Na, most
nekem ott egy olyan biztos istenhit alakult ki, ami megkérdőjelezhetetlen volt akár¬
milyen nehéz szituációba kerültem. [...] nekem egyértelmű volt a hit, úgyhogy nekem
az volt furcsa, hogy ha valaki nem hisz. (4/2)
Az a különös benne, úgy furcsállom is, hogy ezt fogalmaztam meg már többször
magamban, hogy persze ebbe természetszerűleg benne van édesapám is, de sokkal
inkább úgy érzem, hogy az egész környezetnek volt, a kisgyerekkori környezetnek
volt egy olyan hatása, amiben egy kiemelt szerepe volt édesapámnak is abban a fajta
világképben, istenképben, de nem hozzá mértem ezt, hanem az engem körülvevő világ
egészéhez. (14/16)
Kis közösségünk felé elfogultak vagyunk még akkor is, ha egy későbbi életsza¬
kaszban gyermekkorunk magától értetődő világát többnyire megkérdőjelezzük."
18 pál Ferenc: A szorongástól az önbecsülésig, Budapest, Kulcslyuk, 2012, 182.
P. L. Berger — T. Luckmann: A valóság társadalmi felépítése — Tudásszociológiai értekezés,
Budapest, Jószöveg Műhely, 1998, 184.
G. Schulze: Die Erlebnisgesellschaft — Kultursoziologie der Gegenwart, Frankfurt am Main,
Campus, 1992, 423.
Lásd: G. Moran: Religious Education Development: Images for the Future, Minneapolis, Winston
Press, 1983, 157-183.
Berger — Luckmann: A valóság társadalmi felépítése, 197.
13 S. P. Huntington: Kik vagyunk mi?, Budapest, Európa, 2005, 63.