egy előzetes hipotézissel közelítettem a témakörök megértéséhez, nem egyfajta
deduktív logika mentén kívántam igazolni egy bizonyos tudományos állítást.
A témák és az azokkal kapcsolatos interpretáció a lelkészinterjúk felvetéseiből
és a fellelhető mintázatok, illetve ellentmondások mentén születtek és alakultak.
A történetek önmagukért beszélnek: , a történetek nem egyszerűen személyes
anekdotázás, hanem a megismerés és tudás fontos forrásai.""? Azért kerültek
az interjúrészletek külön jelöléssel a fő szövegbe, mert a történeteknek üzenete
van, nemcsak illusztráció vagy anekdotázás, hanem a Bibliával és az emberrel
párbeszédben álló lelkészek , mindennapi dogmatikája" jelenik meg bennük."
Az élettörténet Karl Barth számára megváltástörténet kicsiben, amely szerinte
,visszatükröződése a keresztyénség központi üzenetének, de magába azt nem
foglalhatja, hanem mindig csak az igazságról szóló bizonyságtétel marad."
Éppen ezért helyén kell kezelnünk az interjúkban megjelenő szubjektivitást, de
nem szabad lemondanunk arról az értékről, amit ezek a személyes vallomá¬
sok hordoznak. A továbbiakban tárgyalt témakörökre is igaz az, amit Friedrich
Schweitzer az élettörténeti beszámolók kapcsán így értékel: , A vallási fejlődés¬
nek az önéletrajzi szövegek alapján nem alakul ki megbízható képe. [...] Másrészt
azonban le kell szögezni, hogy éppen az önéletrajzi ábrázolások tárják fel a ta¬
pasztalatokat és az értelmezéseknek azt a gazdagságát, amelyet a vallási fejlődés
tudományos leírása nem képes nyújtani." Az interjúk pillanatfelvételek, melyek
ott és akkor születtek, amikor egy-egy teológiai hallgató interjút készített a lel¬
kipásztorral. Lehet, hogy pár év elteltével van olyan kérdés, amit másképp lát az
adott lelkész, de azok a kérdések és témák, amik az interjúk során megjelentek
értékes perspektívákat és kérdéseket tárhatnak fel most is az idézett szövegrészek
olvasójában. Ezzel a módszerrel természetesen nem kapunk átfogó képet a lelké¬
szekről, hiszen a kvalitatív elemzés korlátokat szab ennek, de az interjúk fő ereje
a kérdéseikben és a bizonyságtételükben van. Ha az idézett gondolatok rezonál¬
nak az olvasó saját élettapasztalatával, akkor a lelkészek kérdései és reflexiója,
saját reflexióra és szembesülésre késztetheti a történetek olvasóját (tranformative
resonance)," Az lelkészek elmondott élet-bizonyságtételei pedig a saját magunk
által megharcolt válaszaink megtalálásában segíthetnek.
W. Steck: Alltagsdogmatik - Ein unvollendetes Projekt, Göttingen, Vanderhoeck, Ruprecht,
2005, 287-290.
1 Barth: Die Kirchliche Dogmatik, 773.
42 F, Schweitzer: Lebensgeschichte und Religion - Religiöse Entwicklung und Erziehung im Kindes¬
und Jugendalter 4. Aufl. ed., Gütersloh Gütersloher Verlagshaus, 1999, 29.
Swinton — Mowat: Practical Theology and Qualitative Research, 47.