A LELKÉSZKUTATÁS BEMUTATÁSA
Az interjúk elemzésének kvalitatív kutatási háttere
Többféle módszer látott napvilágot az interjúk elemzésére. Ezek közül az egyik
legismertebb alapmegközelites Oevermann objektiv hermeneutikäja®®, illetve
az erre épülő szekvenciaanalízis?. Az objektív hermeneutika elsődleges fó¬
kusza nem az egyén által közölt ok-okozati összefüggések felvázolása, hanem
sokkal inkább az úgynevezett látens értelmi struktúrák feltérképezése. Részben
ezekre az elméletekre támaszkodom, viszont az elemzés módszere kiegészül
Schütze, illetve Bohnsack narrativ analizisével.” A kvalitatív interjúelemzésnek
ebben a megközelítésében a kutató maga párbeszédbe kezd az interjúk szöve¬
gével (co-creator)." Ez egy időigényes munka, hiszen a mintázatok feltérképe¬
zése (structure of experience) a teljes adatbázis többszöri, különböző témakörök
szempontjai szerint való átolvasását, illetve többszöri átstrukturálását igényli.??
Az elemzés egy pontján az érintett lelkipásztorok olvasták az elemzési módot és
páran észrevételeikkel segítették a további elemzések alakulását.
A kutatás célkitűzéséből adódik, hogy az információkat, interjúszövegeket
elsősorban nem személyhez kötötten, hanem a tágabb jelenségkör sajátossá¬
gainak bemutatására használom. Az interjúk anyagát, az interjúrészleteket
a társadalomtudományos közlemények módszertani gyakorlatának megfelelően
anonim módon idézem. Szakmai szempontból fontos, hogy az interjúk szöve¬
gének közlésekor az elhangzott szóhasználatot nem változtattam a nyilvánvaló
elgépeléseken és helyesírási hibákon kívül.?
88 Läsd: U. Oevermann - T. Allert - E. Konau - J. Krambeck: Die Methodologie einer „objektiven
Hermeneutik“, in H. Zedler (Hg.): Aspekte qualitativer Sozialforschung - Studien zu
Aktionsforschung, empirischer Hermeneutik und reflexiver Sozialtechnologie, Opladen, 1983, 95—
123. Vö. U. Oevermann: Ein Modell der Struktur von Religiosität — Zugleich ein Strukturmodell
von Lebenspraxis und sozialer Zeit, inM. Wohlrab-Sahr (Hg.): Biographie und Religion - Zwichen
Ritual uns Selbstsuche, Frankfurt am Main Campus, 1995, 27-102.
® Vö. A. Schöll - D. Fischer: Deutungmuster und Sinnbildung — Ein sequenzanalytischer
Zugang nach der „objektiven Hermeneutik”, in G. Adam - K. Gossman (Hg.): Religion in
der Lebensgeschichte — Interpretative Zugänge am Beispiel der Margaret E., Gütersloh,
Güterloher Verlagshaus, 1993, 19-49.
°° Lasd: R. Bohnsack: Rekonstruktive Sozialforschung - Einführung in Methodologie und Pra¬
xis qualitativer Forschung, Opladen, Leske + Budrich, 1993, 91-107. Vö. G. Lucius-Hoene ¬
A. Deppermann: Rekonstruktion narrativer Identität - Ein Arbeitsbuch zur Analyse narrativer
Interviews, Opladen, Leske, 2002, 177-195.; Uwe Flick — Ernst von Kardorff - Ines Steinke:
Qualitative Forschung - Ein Handbuch, Reinbek, Rowohlt 2000, 218-238.; Fuchs-Heinritz:
Biographische Forschung, 297-331.
>]. Swinton - H. Mowat: Practical Theology and Qualitative Research, London, SCM Press, 2013,
61.
"2 Swinton - Mowat: Practical Theology and Qualitative Research, 118.
93 L. Spencer - J. Ritchie - W. O’Connor: Analysis: Practices, Principles, Processes, in J. Ritchie —
J. Lewis: Qualitative Research Practice - A Guide for Social Science Students and Researchers,