AZ IDENTITÁS ÉS A SZEREP ÖSSZEFÜGGÉSÉNEK EGY LEHETSÉGES MODELLJE
hogy az élet töredékes." A lelkész maga is az Ige címzettje és bűnétől megigazított
ember." Nem a személyiség , levágása," hanem egy annak sötétségével és bűneivel
Isten előtt álló és vele együtt élő ember bizonyságtétele élő és valódi a többi ember
számára." , Nem egy érett pasztorál-teológiai identitás, nem a lehető legjobban
betöltött teljes szerep (7Jotalrolle) lehet a cél, hanem mind a szolgálatban, mind
pedig a magánéletben a saját határaink komolyan vétele és felvállalása. Az ezek
miatti fájdalmat és szomorúságot nem tagadva, az a cél, hogy az esélyek és a kre¬
atív lehetőségek kerüljenek előtérbe"— írja Klessmann." A kongruens személyi¬
séghez nemcsak a saját bűneikkel való szembenézés, hanem a szerepelvárásoktól
való távolságtartás is szükséges."? Krappmann az érett identitáshoz fontosnak
ítéli a szereptől és normáktól való reflexív rálátáshoz szükséges távolság megtar¬
tásának képességét. A szerepfelvételben a személyes értelem megtalálását, an¬
nak a képességét, hogy tudjunk a másoktól jövő szerepelvárásokkal élni, illetve
megküzdeni, el tudjuk hordozni a szereppel járó ambivalenciákat, lássuk a szerep
határait, illetve a szerepet a saját identitással kongruensnek lássuk."
AZ IDENTITAS ES A SZEREP OSSZEFUGGESENEK EGY LEHETSEGES MODELLJE
Bar a lelkészi szerep korántsem olyan körülhatárolt, elkülönült és kevésbé in¬
tézményesült, mint a római katolikus papok esetében, de a protestáns lelkészek
esetében sem figyelmen kívül hagyható a szerep hatása egy egyénre és a közös¬
ségre." A lelkész saját definiált szerepe szerint viszonyul a körülötte lévőkhöz,
és mások is saját lelkészképük szerint kommunikálnak vele." A lelkészlétben
fennáll a veszély, hogy a szerepet összetévesszük az identitással: , az vagyok, ami
a munkám" elve alapján." Bár a két fogalom elválaszthatatlan, fontos tisztázni
a szerep és az identitás közötti összefüggést.
6® H. Luther: Religion und Alltag - Bausteine zu einer Praktischen Theologie des Subjekts, Stuttgart,
Radius-Verlag, 1992, 168.
Luther: Paradoxe Institution, 58.
70 M. Kassel: Biblische Urbilder — Tiefenpsychologische Auslegung nach C. G. Jung, München,
Pfeiffer, 1980, 136.
7! Klessmann: Pfarrbilder im Wandel, 24.
A. Reihmann - R. Neubert Stegemann: Verlehrnen im Pfarramt, in R. Sommer - J. Koll (Hg.):
Schwellenkunde - einsichten und Aussichten für den Pfarrberuf im 21. Jahrhundert, Ulrike
Wagner-Rau zum 60. Geburtstag, Stuttgart, Kohlhammer, 2012, 171-190., 172.
L. Krappmann: Soziologische Dimensionen der Identität, Stuttgart, 1973, 97.
E. Drewermann: Kleriker — Psychogramm eines Ideals, Olten, Walter Verlag, 1988, 744.
75 Klessmann: Pfarrbilder im Wandel, 11.
Peter M. Senge: A tanuló szervezet kialakításának elmélete és gyakorlata, Budapest, HVG, 1998,
22-23.