OCR Output

5. SZÓTÁRKÉSZÍTÉS ÉS SZÓTÁRHASZNÁLAT

az elavult vagy szakszerűtlenül készített, illetve az úgynevezett , hamis
szótárak" felismerésére, és a megfelelő minőségű, a céljaikhoz illeszkedő
szótárak megtalálására.

Dringó-Horváth (2017) arra hívja fel a figyelmet, hogy a digitális kör¬
nyezetben még fontosabb a hallgatók felkészítése a szótárhasználatra,
pl. hogy megtanulja a szükségletének leginkább megfelelő digitális for¬
dítástámogató eszköz kiválasztását, a kritikai hozzáállást, a megfelelő
szelektálási képességet. Sőt, arra is érdemes felkészíteni a hallgatókat,
hogy a közösségi szótárkészítésbe hogyan tudnak bekapcsolódni, hogy
tudnak szócikket írni vagy lektorálni.

A közoktatásban fontos szerepe van a szótárhasználatnak, de az elő¬
írások és a mindennapi oktatási gyakorlat nem mindig találkozik: , A szó¬
tárak megismerése, a nyomtatott és az elektronikus szótárak használata
egyaránt részét képezi a régi és az új [1995 és 2003] NAT követelmény¬
rendszerének. A szótárak jelen vannak az anyanyelvi nevelés, a kommu¬
nikáció, az informatika és más tárgyak anyagában, hiányoznak azonban
az elö idegen nyelv tärgy követelmenyrendszereböl” irta Föris az 1995¬
ös es a 2003-as NAT-ban szereplö „szötärhasznälati keszseg kialakitäsa,
a magyar szótárak megismerése" téma kapcsán (läsd Föris 2005b: 95).
A helyzet azóta sem változott sokat, az új NAT sem tartalmaz kiforrott, át¬
gondolt koncepciót a nyelvtanulók szótárhasználati készségének fejleszté¬
sére (P. Márkus 2020). A szótárhasználati készségek fejlesztésére a közok¬
tatásban a tanárok felkészítése során is érdemes odafigyelni, ezért is fontos
— többek között — a szótárakról, a szótárhasználati készségekről a tanár¬
képzésben órákat tartani, és szótárhasználati, illetve lexikográfiai órák
keretében megismertetni a hallgatókat, illetve a diákokat a szótárakkal és
a szótárhasználati kompetenciákkal. Napjainkban ennek a korábbinál is
nagyobb a jelentősége, hiszen a legtöbb diák rendelkezik okostelefonnal
és/vagy tablettel, laptoppal, számítógéppel; online szótárakat, adatbázi¬
sokat, és telefonos applikációkat használnak, és a megváltozott technikai
feltételek nyújtotta lehetőségek egyszerűsítik és jelentősen javítják a szó¬
tárhasználati készségek fejlesztésének lehetőségét a közoktatásban és a fel¬
sőoktatásban egyaránt. Már számítógépes laboratóriumra sincs szükség
ahhoz, hogy egyszerre egy egész osztály tanulmányozhassa a szótárakat.
(A szótárhasználati kompetencia fejlesztéséről lásd Gonda 2009.)

+68 +