2. A lexikográfia mint diszciplína oktatása (egyetemi előadások,
szemináriumok)
A lexikológia és lexikográfia oktatása a magyar felsőoktatásban már régi
időkre nyúlik vissza. Lexikográfia kurzusokat számos egyetemen hir¬
detnek, elsősorban idegen nyelv szakokon , illetve magyar nyelv szakon,
a nyelvészeti órák keretében. Magyar nyelven pl. a Pécsi Tudományegye¬
tem Nyelvtudományi Tanszéke hirdetett meg lexikográfia tárgyú kurzu¬
sokat 1999-től alkalmazott nyelvészet és hungarológia szakos hallgatók
számára (lásd Fóris 2002). Közvetlen környezetünkben, a Károli Gáspár
Református Egyetemen is több nyelvi szakon (angol, magyar, magyar
mint idegen nyelv, német) szerepel a tantervekben lexikológia és/vagy
lexikográfia kurzus. Angol nyelv és irodalom szakon a KRE-n pl. Magay
Tamás vezette be a , Lexikológia és lexikográfia" tárgyat 1993-ban (lásd
P. Márkus 2012). A Károli Gáspár Református Egyetem Magyar Nyelv¬
tudományi Tanszékén 2011 óta a terminológia, a MID és a magyartanári
mesterszak, valamint az alapképzésben a nyelvmentor specializáció ré¬
szét képezik a lexikológia, lexikográfia kurzusok.
A MID (magyar mint idegen nyelv) tanár szak tantervében a lexikoló¬
gia, lexikográfia 2 órás 2 kredites tárgy. Fontosnak tartottuk, hogy a szó¬
kinccsel és a szótárakkal kapcsolatos ismeretek külön kurzus keretében
jelenjenek meg a képzésben. A kurzus célja alapvető ismeretek átadása
a magyar szókincsről és a magyar nyelv szótárairól — kifejezetten azokra
az ismeretekre és konkrét szótárakra összpontosítva, amelyek a MID
oktatásában hasznosíthatók (lásd Fóris 2013).
3. A szótárhasználati készségek kialakítása és fejlesztése az oktatás¬
ban (szótárdidaktika), különösen a közoktatásban
Az idegennyelv-oktatásban és az anyanyelvi nevelésben a szótárhasz¬
nálatot már létező készségként szokás kezelni, pedig ezeknek a kész¬
ségeknek a kialakítása és a szótárakkal kapcsolatos ismeretek átadása
az oktatás feladata.
A szótári ismeretek oktatásának előnye, hogy a hallgatók képesek lesz¬
nek a gyors és eredményes szótárhasználatra, információk hatékony meg¬
találására, információk ellenőrzésére, esetleg szótárprojektekben való
közreműködésre. Egy másik pozitívum, hogy képessé teszi a hallgatókat