OCR Output

5.2 SZÓTÁRHASZNÁLAT

Atkins és Rundell (2008) szerint a szótárkészítés tervezésekor elő¬
ször érdemes megvizsgálni a szótár előzményeit, kialakítani a szótár
szócikkszerkezetét, meghatározni a szótár alkotórészeit, a címszólistát
(címszóválogatás), a címszavak szerveződését, és a szócikktípusokat.
Az előzetes tervben választ kell adnunk azokra a kérdésekre, hogy mit
tartalmazzon a szótár, milyen típusú szótárat kívánunk készíteni, ki fog¬
ja használni és mire. Össze kell gyűjtenünk a nyelvi adatokat, megválasz¬
tani a szoftvert, megírni a szerkesztési útmutatót és a mintaszócikkeket,
és megtervezni a makrostruktúrát és a mikrostruktúrát.

Ma már, a közösségi szótárszerkesztés időszakában azt is megtehet¬
jük, hogy szócikkíróként csatlakozunk egy közösségi szótár szerkesztési
csapatához, pl. a Wikipédia vagy a Wikiszótár projekthez.

5.2 SZÓTÁRHASZNÁLAT

A lexikográfia termékei a szótárak, a szótárakat végső célként felhasz¬
nálók veszik kézbe és használják. Ahhoz, hogy a célközönség számára
megfelelő és hasznos szótárakat lehessen előállítani, meg kell ismerni
a szótárhasználói szokásokat. A szótárkészítés mögött álló tudásnak,
ismeretnek arra kell irányulnia, hogy a különböző felhasználói igénye¬
ket kielégítő szótárakat lehessen kiadni. A szótárhasználati kutatások
a lexikográfia egyik fontos területének számítanak, mégis, a magyar
szótárhasználati szokásokról csak néhány felmérés készült eddig (ezek
összefoglalását lásd Gaál 2016).

Az online-szótár-használati szokásokról az Institut für Deutsche
Sprache (IDS) végzett átfogó kutatást (Müller-Spitzer szerk. 2014), az ő
kérdőívüket felhasználva ismételte meg a vizsgálatot Gaál Péter magyar¬
országi felhasználókkal (az eredményeket lásd Gaál 2016, 2017). Meg¬
állapította többek között, hogy nagyon szembetűnő az online szótárak
térnyerése a papírszótárakkal szemben, hogy az online szótárak közül
az általános és kétnyelvű szótárakat, illetve az értelmező és szinonima
szótárakat használják a legtöbben. A felhasználók többsége szakmai cé¬
lokra használja az online szótárakat, viszont nem szívesen fizetnek/fizet¬
nének értük, ezért az ingyenességért cserébe inkább elfogadják a hir¬
detéseket a szótároldalon. A legtöbben hagyományos számítógépeken