OCR Output

4.2 SZEMPONTOK A SZÓTÁRAK ELEMZÉSÉHEZ

történő utalással. Gyakori az is, hogy a szócikkek szövegében előforduló
azon ismeretlen szavak, amelyek az adott szótárban címszóként is meg¬
találhatók, tipográfiailag jelölve vannak és utalószóként működnek. Élő¬
fejben vagy élőlábban is lehet utalásokat elhelyezni. Sokféle tipográfiai
megoldása létezik az utalásoknak.

Online szótárak esetében az utaló szócikkeket hiperlinkek segítségével
készítik, így azokra kattintva azonnal a hivatkozott szócikkhez juthatunk.
Az online szótárakban a korábbinál is fontosabbá vált az utalások szerepe,
mivel a linkek használata az információk újfajta, hálózatos kapcsolódását
teszi lehetővé. A szótárak készítésénél és elemzésénél fontos szempont,
hogy a linkek estében megvalósul-e a konzisztencia, vagyis hogy a linkek
nem csak egyirányúan, hanem kölcsönösen kapcsolódnak-e egymáshoz.
Az utalások konzisztenciája akkor valósul meg, ha a felhasználó, miután
egy linket követett, vissza tud térni az eredeti kiindulási pontjához.

4.2 SZEMPONTOK A SZÓTÁRAK ELEMZÉSÉHEZ

A szótárelemzési kompetencia kialakításához fontos feladat a szótári
struktúra és tartalom elemzésének elsajátítása. Ehhez Fóris és Rihmer
(2007) nyomtatott szótárakra összeállított szempontrendszerét és Gaál
(2012) elektronikus szótárak elemzéséhez összeállított szempontrend¬
szerét vesszük alapul. E két szempontrendszert egyesítettem és teszem
közzé az alábbiakban a szótárelemzések megkönnyítésére.

A szemináriumokon e szempontrendszer alapján, lépésről lépésre
elemzünk különböző szótárakat, és a hallgatók otthoni feladata is az,
hogy egy vagy több szótárat részletesen megvizsgáljanak, értékeljenek, és
szótárkritikát (recenziót) készítsenek. Az elemzett szótárak elsősorban
magyar egynyelvű értelmező szótárak, illetve olyan kétnyelvű szótárak,
amelyek jól felhasználhatók a) a magyart mint idegen nyelvet tanuló
diákoknak ajánlható segédleteként, b) a magyart (mint idegen nyelvet)
tanító tanárok órai felkészüléséhez vagy szótárkészítési munkájához.

A szeminárium eredményeként a hallgatók jobban megismerik a ma¬
gyar szótárakat, és egyben , más szemmel" kezdenek nézni a szótárakra:
tapasztalatom szerint többségük örömmel fedezi fel, mennyi értékes in¬
formáció található ezekben, sokan itt ismerkednek meg olyan újonnan
megjelent művekkel, amelyekről addig nem volt tudomásuk. Azok, akik

+57 +