Rituális identitásképzés e 177
vaszmező utca tehát emblematikus helyszínnek számított, a Magdi fesztivál
ottani megrendezése a hely többrétegű, komplex újraértékeléseként is értel¬
mezhető.
A Magdi fesztivál során az autómentessé tett utcán többek között bicikli¬
verseny, cirkuszi bemutató zajlott; a Roma Parlamentben a kerülethez kap¬
csolódó (és részben az előző fejezetben tárgyalt) filmeket vetítettek. A Tu¬
datos Vásárlók Egyesületének részvételével pedig, elsősorban a gyerekek és
családjaik , zöld kincskereső? játékban, , élő könyvtárban" és vándorfényké¬
pészeten vehettek részt. Este szabadtéri, alternatív és folk koncertek voltak
látogathatók. A szervezők jelentése szerint a programokon 300-350 ember
vett részt, tehát nagyságrendileg kevesebben, mint az Orczy Park eseménye¬
in. A ZöFi megállapítása szerint a Magdi fesztivál látogatói , elsősorban helyi
családok és budapesti fiatalok, értelmiségiek" voltak. Fontos kiemelni a civil
szervezet jelentéséből a következő megjegyzést:
„A programok lehetőséget adtak a különböző társadalmi csoportok ta¬
lálkozására, és egyfajta automatikus integrációra. Különböző anyagi és
kulturális háttérrel rendelkező egyének találkozására adott lehetőséget
a fesztivál, és bemutatta, milyen közös céljai és lehetőségei vannak egy kör¬
nyék szomszédjainak (az itt lakóknak és az itt dolgozó különböző profilú
szervezeteknek). "
A Magdi fesztivál tehát elsősorban és legmarkánsabban a helyi közösség va¬
lódi bevonására, valamint a különböző társadalmi rétegek, a , gettón" belül
és kívül élők egymáshoz közelebb hozására koncentrált.
Érdemes pár sorban utalni Virág Tamás, a Magdolna Negyed Szom¬
szédsági Tanács (Maneszota) elnökének írására, melyben a Magdi fesztivált
a Rév8 által szervezett, és a Kesztyűgyárban helyet kapó Magdolna fesztivál¬
lal veti össze, rávilágítva a valódi civil és a városrendezés oldaláról szervező¬
dő események társadalmi-lokális gyakorlatában és hatásában megmutatko¬
zó különbségekre."? Virág szerint mindkét fesztivál a negyed rehabilitációs
folyamatának egy-egy kiemelkedő eseményeként is interpretálható, és mint
ilyen, alkalmas lehetett a , rossz hírű" városrész imázs-javítására, a valódi di¬
alógus megteremtésére. Azonban, bár a Magdolna fesztivál nagyságrendileg
több pénzből, , profibb?" szervezésben valósult meg, szigorú szabályrendsze¬
rével (például: ,a rendezvény területén a kéregetés tilos"), biztonsági őrök
alkalmazásával, valamint a Kesztyűgyár mosdóinak, mellékhelyiségeinek
4 http://zofi.hu/projektek/magdi/hirek/magdi-fesztiv%C3%A1l-tavaszmez%C5%91-utcab%C3% A1l¬
m%C3%A1jus-14-16.
52 Virág Tamás 2009: Két fesztivál ürügyén. http://maneszota.gportal.hu/gindex.php?pg-32798161
(utolsó letöltés: 2012. október 14.).