OCR Output

Nyócker-reprezentációk e 155

nak: az etnoturizmus hagyományosan, mint a , primitívek" és a , gyarma¬
tosítók", mint , Észak" és , Dél" találkozása jelent meg. Az etnoturizmus,
mint a gyarmatosítás egy posztmodern válfaja, az elmaradottabb országok
felfedezésére irányult. Az 1960-as évektől kezdve ugyanis, amikorra a turiz¬
mus globális jelenség lett, a szokványos, nyugati célpontokat kezdték kiegé¬
szíteni az addig ismeretlen, , vad" helyek." Azonban az úgynevezett szegény,
vagy harmadik világbeli országok turizmusa számos etikai és interpretációs
kérdést vetett fel. Problémás lehet például a különböző országok eltérő morá¬
lis beállítódása egy olyan viszonyrendszerben, ahol a turista érdekei mindig
elsődlegesebbek, mint a helyi lakosoké. Az őslakosok kizsákmányolásán kí¬
vül gyakran felmerült az autenticitás problémája, vagyis az a folyamat, amely
során a turisták valami , igazit", a helyi közösségek , természetes állapotát"
akarták látni, miközben az , autentikus" élmények is megkonstruáltak, meg¬
tervezettek lettek. Amikor erre a turisták azonban ráeszméltek, továbbmen¬
tek, hogy egy még autentikusabb hely után nézzenek, maguk mögött hagyva
egy kulturálisan megrongálódott közösséget, gyakran még szegényebb kö¬
rülmények között, mint a felfedezésük és , egzotizálódásuk" előtt."

Az etnoturizmus természetesen egy tágabb, a posztkolonializmushoz és
globalizációhoz köthető kontextusban értelmezendő, ehhez pedig a nemzet¬
államok és gyarmatok megszűnése utáni etnicitás átalakulását kell figyelem¬
ben venni. Comaroff és Comaroff Ethnicity, Inc. cimti konyve az etnicitds
kommodifikacidjat kettős folyamatként láttatja, amelyben az identitások
egyfelől bekebeleződnek, vagyis az etnicizált csoportok bizonyos szempon¬
tok szerint egyesülni kényszerülnek, másfelől amely során kulturális termé¬
keik és gyakorlataik óvatlanul kommodifikálódnak."" Az etnoturizmus vagy
etnobiznisz során a különleges, egzotikus iránti kereslet arra késztet, hogy
az etnikai hagyományok, építészeti és tárgyi kultúra emészthető, higiénikus
formában hozzáférhetővé váljanak. Akik ugyanis korábban a primitívek, il¬
letve a modern nemzetépítés során az asszimilálandó ellenség voltak, a tu¬
rizmus révén hozzájárulhatnak a gazdaság fejlesztéséhez." Comaroff sze¬

2

rint ráadásul az sem egyértelmű, hogy az etnikus kultúra kommodifikációja

m4

mindig a leigázó , nyugat" által történik. Van, hogy a kulturális turizmus
nevében kívülről jövő vállalkozók zsákmányolják ki a marginális csoporto¬

*4 Carbone, Maurizio 2005: Sustainable Tourism in Developing Countries: Poverty Alleviation, Parti¬
cipatory Planning and Ethical Issues. The European Journal of Development Research. Vol. 17., No. 3.
561-562.

45 Carbone, Maurizio: i.m. 560.

#6 Carbone, Maurizio: i.m. 564.

37 Comaroff, John és Comaroff, Jean 2009: Ethnicity, Inc. The University of Chicago Press. 21.

15 Csata Zsombor: Etnicitás és gazdaság Erdélyben - előzmények és kutatási javaslatok. 7-8. http://real.
mtak.hu/41835/1/Csata%202015%20Gazdasag%20es%2oetnicitas.pdf.