OCR Output

152 e Köztes terek

Hogy ébrednél máshol
Nincs választásod,
Érezd magad jól."

A film valódi újdonsága mindazonáltal nem a , miben", hanem a , hogyan¬
ban" volt keresendő. A különleges animációs technika, a kevert műfajok
esztétikája és a folyamatos normasértések, határátlépések esszenciálisan
hibrid játékteret hoztak létre. A Horváth által idevonatkoztatott foucault-i
»heterotopia képes egyazon reális helyen többféle teret, többféle, önmagában
összeegyeztethetetlen szerkezeti helyet egybegyűjteni."". A Nyóckerben a sha¬
kespeare-i Verona és a New York-i gettó mellett a Music Television video¬
klipjei, a televíziós híradók, a japán animék, valamint az abszurd humorral
játszó angol Monty Python kétdimenziós rajzolt epizódjai keveredtek össze,
lehetőséget nyújtva az alkotónak egy új és felkavaró jelentőségű probléma
bemutatására." Imre Anikó szerint tehát itt a stílus bátorsága és újszerű¬
sége, ami feltűnt, vagyis az a mód, ahogyan a film alkalmazta és elfogadta
a nemzeti kultúra folyamatosan elfojtani próbált nyelvi és kulturális hib¬
riditást. Bár Imre szerint a nemzeti kánonból ez az (inter)etnikus kultúra
ki van rekesztve, a fiatal közönség, a rendszerváltás után felnőtt generáció
már ismeri és érti ennek a globális, kevert esztétikának a kulturális kódjait,
vulgáris nyelvezetével, faji kevertségével és posztmodern etikájával együtt."
Mindazonáltal, Polyák Levente írásában éppen azt veti a Nyócker alkotóinak
a szemére, hogy a megrajzolt világ valójában eltávolít a VIII. kerület valósá¬
gától, az pedig, hogy valami autentikusat és nyersen, igazan szólót látunk,
csak a technikai bravúrok által létrehozott illúzió. , A Nyócker sajátos módon
dokumentál: a film készítői saját egzotikus képüket rajzolják meg valódinak
tételezett szereplők mozgatásával. A film helyzetképet ad, idealizált portrékat
készít, juttat szóhoz, de ennek során mindvégig a megszelídített, domesztikált
különbség hangsúlyait teszi ki."" Polyák szerint éppen nem újításról van szó,
hanem az animációs technika által a régimódi történetmesélés hagyományá¬
ba való beilleszkedésről. A filmnek így szerinte egyik eleme sem valóságos,
inkább olyan, mintha egy hosszúra nyúlt videoklipet látnánk, szlengminták¬
ból összerakott párbeszédekkel és típusoknak megfelelő szereplőkkel.

A Nyócker elidegenítő stílusa felett hozott kritika talán túl szigorú, hi¬
szen a rajzfilmekben vagy animációs filmekben általában is szükségszerű egy

4° Kamikaze: Mit varsz a Nyolctdl. In: http://nyocker.hu/zene/33.html.

107 Foucault, Michel 1999: Eltérő terek. In Sutyák Tibor (szerk): Nyelv a végtelenhez - Tanulmányok,
előadások, beszélgetések. Latin Betűk. Debrecen. 152.

48 Imre Anikó 2009: 16.

49 Imre Anikó 2009: 14.

410 Polyák Levente 2005.