Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000012/0000

Köztes terek. A rendszerváltás utáni nyócker identitása

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
György Eszter
Title (EN)
Liminal Spaces. The identity of the 8th district after the democratic turn
Field of science
Kultúrtörténet, kulturális emlékezet / Cultural history, cultural memory (13056), Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000012/0132
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 133 [133]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000012/0132

OCR

132 e Köztes terek bizonyítása volt. Varga szerint mindegyik megszólaló az egyedüli, érvényes reprezentációt kereste és közben a városnegyed más és más attribútumait emelte ki a ,reprezentäcié-gyüjteményb6l”.%# Az autenticitäs harcaban azonban mintha a fent felsorolt előadók vesztésre álltak volna: a számos, a nyócker mint a bűnözés, a gengszter-világ metaforáját használó dalszöveg idézésétől eltekintve úgy tűnik, hogy a Fekete vonat előtt megszólaló, nem roma rapperek egyfajta üres díszletként kezelték a Józsefvárost. A rendszerváltás után megszólaló műfajok az észak-amerikai gettó-szubkultúra öszszes kliséjét behelyettesíthették ide, anélkül, hogy a marginalizált léttormák, a maffia társadalmi gyakorlatai, a bűnözés különböző válfajai feltétlenül és valóban részei lettek volna a megszólalók, illetve a városnegyed társadalmi valóságának. Ami tehát a , kívülről jövő" reprezentációknak csupán egy szerepjáték, illetve annak illusztrálása volt egy adott budapesti térben, az az 1990-es évek végén megszólaló Fekete vonat tagjai számára (mint ahogy az amerikai fekete rapperek számára is) lehetőség lehetett a megmutatkozásra, a bűnözés és a gengsztervilág sztereotípiáiról áttéve a hangsúlyt a VIII. kerület valóságosabb társadalmi térképének, jellemző létformáinak interpretálására. A Dyson által leírt maintstreamesedési folyamat, vagyis az északamerikai hip-hop (legalábbis részleges) kifehéredése mintha a Józsefváros esetében fordítva működött volna: a divatos imitálást nem megelőzte, hanem követte az autentikusabb megszólalás, a stigmatizált roma rapperek hirtelen nyilvánosságot kapott hangja. A roma tagokból álló együttesek felbukkanásával új önkifejezési mód született. A Fekete vonat zenekar 1997-ben alakult, két fiatal rapper (Beat, Junior) és egy énekesnő (Fatima) közreműködésével és 2001-ben szűnt meg, ezt követően a tagok önálló karriert kezdtek. Névválasztásuk szimbolikus volt és az etnicizáló diskurzus részét képezte. A , fekete vonat", ami az államszocializmus alatt az Északkelet-Magyarországról Budapestre járó, ingázó munkások utazását jelentette a köznapi értelemben, a "60-as évek második felétől egy veszélyes, lerobbant, , elcigányosodott" helyet jelölt, melynek jelentöseget Schiffer Pal 1970-es, azonos cimü dokumentumfilmje is növelte. A stigmatizält vonatjärat Somogyi László szerint a romák összeférhetetlen „termeszetenek” lett a jelképe: „A deviancia kepzetet hivjak eletre a vonat gyors amortizalödasärol, a berendezések megrongálásáról szóló hivatalos és nem hivatalos elbeszélések is, illetve a nem-roma utasok félelmeiről, a vonaton tapasztalható veszélyről, veszélyérzetről (hangoskodás, csetepaték, verekedések) rögzült történetek. 345 Varga Balázs 2001: Városnézés. A kortárs magyar film Budapestje. Budapesti Negyed 31. Város és a mozi.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.32 MB
Lien permanent vers jpg
022_000012/0132.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000012/0132.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu