OCR Output

130 e Köztes terek

ritott «lokalpatriotizmus» jellemzi a gettóhoz fűződő viszonyt: ez egyszerre
a veszély átláthatatlan xdzsungeles és a közösségi, személyes emlékezet, az
összetartozás térbeli kivetülése.?"

Amikor a Fekete vonat a VIII. kerületbe helyezte magát, egyfelől újraértel¬
mezte azokat a sztereotípiákat, amelyek a városnegyed, mint , cigánygettó"
kapcsán fennállnak, vagyis a szegénység, a veszélyesség, a szociokulturális
hátrány formálta képeket. Másrészt a magyarországi hip-hop kultúra topo¬
szait, vagyis ezen sztereotípiák nem roma változatának különböző, 1989 után
feltűnő zenekarok által létrehozott fordításait is használta. Az átvételek, köl¬
csönzések egyfelől alapvetően a hip-hop kultúra sajátjai, másrészt a műfaj
magyarországi meggyökeresedése körül is megfigyelhető, ahogy az eredeti
mintáktól fokozatosan elszakadva kialakutnak a hazai referenciák. Sarah Si¬
meziane ezt a folyamatot három állomás mentén rögzíti: az első szakaszban,
a transzkulturáció során a magyar rapperek angolul rappeltek, a második
időszakban, a hibridizáció során lefordították az amerikai rapszövegeket
magyarra, végül az indigenizáció harmadik szakaszában születtek már ma¬
gyar rapdalok is."

A józsefvárosi roma hip-hop előzményeiként tehát találunk olyan kívülről
jövő reprezentációkat, melyek ugyanarra a kettősségre építettek, mint a Fe¬
kete vonat: a nyócker gettó képére, mely egyszerre a gengszterek és bűnözők
lakhelye és egy ismerős, bensőséges otthon, amelyből kiszakadni nem lehet.
Az egyik ilyen első ábrázolás az Animal Cannibals nevű hip-hop együttes
1995-ös dala volt, mely, már címének írásmódjában (Yozsefváros) is imitálva
az amerikai hip-hop szcéna jellegzetes mondását, a veszélyes hely toposza¬
ként kezdte használni a VIII. kerületet.

, Hiszen hidegek az utcák és jegesek a szelek,
romosak a házak és koszosak a terek,
Sok a lopás a rablás és erőszak végül,
Beléd kötnek minden ok nélkül [...],
Ennek ellenére én csak azt mondom,

Hogy nem bánom, hogy itt élek és nem a Rózsadombon,
Mert itt soha meg nem unom az életem,

Az hogy szeretem a környéket nem véletlen,
Mert ez az a hely, ahol zajlik az élet,
Utálnak mások meg szeretnek téged,

40 Somogyi 2002: 24.

# Simeziane, Sarah Elizabeth 2016: Roma rap és a Fekete Vonat: Kisebbségi hangok a magyar hip¬
hopban. In: Krémer Tamás, Barna Emília és Tofalvy Tamás: Roma hip-hop. Zenei Hálózatok Folyó¬
irat 002EP. 42.