OCR Output

38 e Köztes terek

valamint az elgettósodott városnegyedeknek mégis vannak olyan általános
jellemzőik, amelyek mindenképpen megkülönböztetik azokat az etnikai
enklávéktól.

William Julius Wilson az 1987-ben megjelent The Truly Disadvantaged
című könyvében írt a két városrésztípus hasonlóságairól: mindkettőt a faji/
etnikai szegregáció magas szintje jellemezte, egyikben sem éltek jellemző¬
en fehér vagy középosztálybeli lakosok, mindkettőben általában alacsonyan
képzettek vagy munkanélküliek laktak, és végül mindkét környék számos
problémával, például bűnözéssel, utcai bandák létével küzdött." A különb¬
ségeket Wilson egyrészt abban látta, hogy míg az etnikai enklávéban lakók
általában első generációs bevándorlók voltak, közös történelemmel és kul¬
túrával és azzal a reménnyel, hogy a többségi társadalom részévé válhattak,
a tipikus gettólakók általában helyben született kisebbségiek votlak, jellem¬
zően csonka családban felnőtt munkanélküliek, akik fatalista módon, ellen¬
szegüléssel vagy apátiával viszonyultak helyzetükhöz." A következő fontos
különbség a két városi tértípus között a társadalmi szervezettség szintjén
merült fel; míg az etnikai negyedben számos interetnikus gazdasági és társa¬
dalmi intézmény működött, valamint virágzott a széles körű etnikus üzleti
élet, addig a gettóban az interetnikus üzletek, helyi civil szervezetek hamar
leépültek, mivel a sikeres, kitörni tudó tagok idővel elmenekültek." A társas
kapcsolatok szintjén ugyancsak különbségek mutatkoztak: az enklávé társa¬
dalmi hálózatai, kapcsolatai meghaladhatták a negyed térbeli és társadalmi
osztálybeli határait, valamint ezek a kötelékek hídként működhettek a kü¬
lönböző osztályok, foglalkozások és generációk között. Ezzel szemben a gettó
társas kapcsolatai csonkák, a kapcsolatépítés a legtöbbször bezárult faji és
osztályalapon. A gettót extrém társadalmi izoláció és a koetnikus kapcsola¬
tok hiánya jellemezte."

Az amerikai fekete gettó, vagyis a nem szándékolt szegregáció térbeli rep¬
rezentációja tehát mindenképp elvált azoktól az etnikai enklávéknak nevezett
városnegyedektől, ahol faji, etnikai, vallási vagy más alapon szerveződő ki¬
sebbségek, , magukat szegregálva" éltek. A lehatárolás mindazonáltal mégsem
olyan egyszerű, hiszen nem minden (szegény) fekete él gettóban; valamint,
ahogy arra Wacguant utal, nem minden gettó szegény, valamint nem minden

7. Chaddha, Anmol, Wilson, William Julius 2008: Reconsidering the ,Ghetto”. In Haynes Bruce ¬
Hutchison, Ray(eds): The Ghetto: Origins, History, Discourse, Symposium of the Ghetto. City and
Community. 7:4. 384.

7 Chaddha, Wilson: i.m. 388.

5 Chaddha, Wilson: i.m. 389.

76 Chaddha, Wilson: i.m. 389.