Ez a megállapítás az egész projekt szempontjából fontos, mert sokat elárul Misch
eredeti elgondolásából, s abból, ami megmaradt belőle a későbbi időszakra. Már
az Abélard-fejezetben is láthattuk, hogy milyen erős benne az a Max Weber
nyomán elterjedt elgondolás a szekularizációról mint , varázstalanításról", amely
a vallásból kiveszi az eredetileg benne lévő mágikus elemeket, amelyek az evilág
mágikus befolyásolását irányozzák elő. Mischnél már a Júdás/Hermann-feje¬
zetben is láttuk, hogy a katolikus egyháznak tulajdonítja a mágikus elemek al¬
kalmazasat, és — az 6 terminoldgiajaval — ,,felvilagosultnak” tekinti azokat, akik
függetlenednek ettől a mágikus behatástól — mint amilyennek például a Gilson
által névértéken elfogadott felszín mögötti, ,valódi" Abélard-t tartja. Itt Dantét
jellemző módon azért ünnepli, mert nem befolyásolják a kultusz mágikus elemei.
Ez párhuzamos nála azzal, hogy ismét , szabad és személyes" lesz. Ez azért nagy
horderejű megállapítás, mert összefügg azzal, ahogyan Dantét a középkor végé¬
nek tekinti. Mint korábban, a személyiségfejlődést taglaló nagy tanulmányában
láttuk, szabad személyiségnek lenni azt jelenti nála, hogy az illető személy kilé¬
pett a ,morfologikus" személyiség jellegzetességéből, abból, hogy bármekkora
individualitás is önmagában, személyiségének kiépítésében teljességgel követi
kora elvárásait, gondolkodásmódját, anélkül nem volna értelmezhető. Abban
az 1904-hez képest későbbi tanulmányban épp itt fedezi fel Dante és Petrarca
döntő különbségét, s ezért sorolja Dantét a középkorhoz, Petrarcát pedig már
a reneszánszhoz.
Mindenesetre a mágikus elemek Misch szerinti megléte a — történeti és szisz¬
tematikus értelemben vett — katolikus egyházban kezdettől végig komoly ellen¬
vetések forrása Misch számára, még akkor is, ha ebben a korai Dante-írásban
messze nem találkozunk olyan harcias megfogalmazásokkal, mint amilyenekkel
a Júdás/Hermann és az Abélard-fejezetekben.
Ugyanakkor talán Misch friss lendületével magyarázható, hogy a platoniz¬
mushoz is kötődően olyan elgondolást is tulajdonít Danténak, amely meglehe¬
tősen heterodox, averroisztikus Arisztotelész-értelmezéshez volna kapcsolható,