Mivel korábban a korlátok elleni lázadást a női ösztönök alapján természetes
vonásnak tekintette Misch, így a , természetesen érző" nő voltaképp a társadalmi
korlátok ellen tiltakozó nőt kell jelentse — ami már csak annak alapján is egyér¬
telmű, hogy Héloise a házasságot mint társadalmi intézményt, korlátozó volta
miatt utasítja el korábbi idézetünkben. Ám ha most a házasság mint társadalmi
intézmény a női nem természettől rendelt feladatának megvalósítását szolgáló
intézményként tűnik fel, akkor az előbbi elleni lázadás egyértelműen az utóbbi
ellenit is magába kell foglalja.
Ezzel kapcsolatban globálisan olyasmi kínálkozik megjegyzésre — ami a mai
feminista gondolkodási irány felől nézve már-már trivialitäs szamba megy -,
hogy Misch számára összecsúszik a társadalmi intézményekből fakadó elvárások
rendje (a hegeli jogfilozófia értelmében vett racionalitás), valamiféle társadalmi
viszonyok feletti természeti renddel. Héloise számára pedig talán éppen azért
vált lehetővé, hogy magára vállalja a vezető szólamot ebben a levelezésben, mert
az a neveltetés, amelyben az őt rajongva szerető Fulbertus részesítette, eleve
szembenállt a kor társadalmi elvárásaival, amelyek között egy önálló nő, akit úgy
nevelnek, hogy a tudásával kell kitűnnie, csakis tragikus zsákutcában végezheti.
Vagyis Heloise-ban a nőiségről bizonyára olyasfajta kép élt, amely pont az , idő¬
szerűtlen" neveltetése okán távolabbra látóvá tette őt, mint Misch-t magát a ne¬
mek kérdésében, s mivel jól látta, hogy ez számára a korban csakis zsákutcákhoz
vezethet, ezért — a korábbi idézetünk tanúsága szerint — a lehetséges zsákutcák
közül inkább választotta volna az , Abélard ribanca" zsákutcát a házasság és
gyermeknevelés vagy a kolostori élet helyett, amelyek számára szintén zsákutcá¬
nak tűntek. Az utóbbiról épp elég ékesen szólnak azok a passzusai, amelyekben
egyedül Abélard parancsának tudja be, hogy kolostorba vonult, és amelyekből
kiderül, hogy egyedül Abélard, s egyáltalán nem Isten szerelme vezérelte az
apátnői ténykedésében is. Az előbbi, a házasság kapcsán pedig semmiképp sem
szabad a 20. század — s végképp nem a 21. század — házasságfogalmát vetíteni
vissza a 12. századba, mintha Héloise a 20-21. század értelmében vett házas¬
ságot utasította volna el. A mostani összefüggésben mindent elárul a korabeli
házasságfogalomról az, amit a már említett, ugyancsak bizonytalan szerzőségű,
„Andräs káplánnak" (Andreas Capellanus) tulajdonitott De amore [A szerelem¬
ről] címen hivatkozott összetett szöveg egy helyén olvasunk. A szöveg egyik része
párbeszédeket tartalmaz társadalmi rendek szerinti kombinációkban egy-egy
férfi és egy-egy nő között, melyek tárgya kivétel nélkül, hogy a férfi igyekszik
meggyőzni a nőt arról, hogy a testi együttlét értelmében szeresse őt — a nők pedig
hatte, die, das muß man wohl sagen, nicht frei von intellektuellem Hochmut war. Die alltägliche