KONYV A KONYVBEN: AZ ABELARD—HELOISE-FEJEZET
csökken Misch írásának későbbi részében sem. Számára Abélard valamiképp
a felvilágosítók, a szekuláris irányban haladó filozófiai kérdezés képviselője, egy¬
szersmind a középkorias hamisítások leleplezője,?"! és ez persze aligha hozható
összhangba Gilson , katolikus" értelmezési irányával.
A dilthey-i hermeneutika és leíró pszichológia alkalmazásának példái
Ugyanakkor ezeket az objektivitásra igényt aligha tartható eszmefuttatásokat
egy másik nézőpontból nagyobb érdeklődéssel és bizonyos fokú egyetértéssel is
olvashatjuk. A dilthey-i hermeneutika ugyanis, amelyet A hermeneutika keletke¬
zése című programadó írás vázolt föl, alapvetően élethermeneutika, amely elmúlt
életek, individuumok nyomait tartalmazó írások alapján törekszik újraalkotni
azt a benső világot, amelynek kifejeződései az írásos emlékek.
Cselekvésünk mindenütt előfeltételezi más személyek megértését: az emberi boldogság
nagy része idegen lelkiállapotok utánérzéséből (Nachfühlen fremder Seelenzustände)
fakad; az egész filológiai és történelmi tudomány azon az előföltevésen alapul, hogy
az egyedi ezen utélagos megértése (Nachverständnis des Singulären) objektivitässä
emelhető. Az erre épített történeti tudat teszi lehetővé a modern ember számára,
hogy az emberiség egész múltját önmagában jelenvalóként birtokolja: saját korának
valamennyi korlátja fölött tekint ki az idegen kultúrákba; erejüket magába fogadja, és
ismét élvezi varázsukat (geniesst ihren Zauber nach): a boldogság komoly gyarapodása
származik számára ebből.???
Misch - egyrészt Dilthey-tanítványként, másrészt annak nyomán, ami a 30-as
és 40-es évek Németorszägäban tôrtént — az események zsidó-keresztény vallási
kontextusban való értelmezési lehetőségét bizonyára feladván, a rendelkezésére
álló írásos emlékek alapján Abélard lelki életét a szekularizált gondolkodó lelki
életének előképeként, a Fibelben két értelemben is alkalmazott , felvilágosodás"
képviselőjeként értelmezte, amint ezt az imént láttuk.
Anélkül, hogy a részletekbe bele kellene most mennünk, az mindenképp egyér¬
telmű, hogy igen nagy történeti erudícióra — a Plessner által hangsúlyosan szóba
hozott számos rezonanciasíkra — van szükség az ilyesfajta Nachverstdndnishez,
akár még csak ahhoz is, hogy más hozzáértő , modern emberek" legalább meg¬
fontolásra érdemesnek tartsák, amit egy hermeneuta magába fogadott a vizsgálat
251 Lásd erről Misch értelmezését azzal kapcsolatban, ahogyan Abélard óvatosan kétségbe vonja
kolostora védőszentjének, Szent Dénesnek azonosságát a Pál apostol által Athénban megtérített
Dionüszosszal. Uo., 613.
252 Dilthey: A történelmi világ felépítése, 257. Kis mértékben módosított fordítás.