Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000010/0000

Georg Misch és az önéletírás

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Boros Gábor
Title (EN)
Georg Misch and Autobiography
Field of science
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000010/0140
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 141 [141]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000010/0140

OCR

A NARRATIVITAS FORMAI ES TARTALMAI A GDA-BAN Misch tehát - a leegyszerűsítő német fordításra hagyatkozva — ezekkel a gilsoni állásfoglalásokkal szemben fogalmazza meg alapvetőnek szánt ellenvetését: Ezzel ellentétben mi inkább úgy latjuk, hogy az istenhit, az élet és a gondolkodas tulvilagi célja e levelek hatterében épp oly megrendithetetleniil van jelen, mint barmely emberi dokumentumban a virágzó középkor korszakából, és hogy a tragikum [...] épp abból fakad, hogy a feltétlen önfeledéssel járó szerelem, melyet ő az imádott férfinak való odaadásban tapasztalt meg, s amelyhez [...] még a katasztrófa után is ragaszkodott, konfliktusba került azzal a feltétlenségigénnyel, amelyet hagyományosan az Isten iránti szeretet támasztott [...]2? Ez a leírás akár Gilson imént idézett mélyreható értelmezésének egy más kulturális kontextus nyomait viselő megfogalmazásának is tekinthető. Gilson bizonyára egyetértett volna azzal is, ahogyan Misch összeveti Héloise írásait Gottfried von Straßburg Tristan und Isoldéjäval, és a benne azonositott , szekularizáló úttal". Ezzel az úttal szemben hangsúlyozza, hogy amit Héloise-nál találunk, az , az ebben az emberi világban rejlő feltétlennek a földi szerelmi élményben feloldódó tudata.”?*° A továbbiakban pedig hosszan elemzi Héloise sorait a női misztika fő szerzőinek kontextusában, hogy visszanyerjen egyfajta misztikus, az erotikával legalább a nyelvhasználat szintjén rokon vallási dimenziót. Miközben Héloise megítélésében látens egyetértés bontakozik ki Misch és Gilson között, Abélard megítélésében a távolság kettejük között cseppet sem continuellement expulsé.” Gilson: Héloïse et Abélard, 110; ,,II fallait en venir a ses précisions pour comprendre la détresse affreuse qui s’exprime dans la premiére lettre d’Héloise; c’est littéralement la détresse de l’adoratrice délaissé par son Dieu.” Uo., 115. Azért , szó szerint", mert az adoratrice kifejezés voltaképp magában foglalja, hogy , Istent imádó". Ugyanakkor a levél Abélard omniprezenciáját mutató megfogalmazásait látva Gilson véleménye nyilván az, hogy Isten helyét Abélard, egy földi véges lény foglalta el (valamiképp kényszerűen), így aztán a nyomorúság megkettőződött: az Istentől elhagyott istenimádó egy bálványt fogadott be Isten helyére, az adoratrice idolátre lett. Érdemes itt megjegyezni, hogy Gilson könyvének előszavában idézi Pope sorait, amelyekről úgy vélekedik, Héloise levelei sugallják ezt, de nem merik kimondani: ,,Still on that breast enamour’d let me lie, / Still drink delicious poison from thy eye, / Pant on thy lip, and to thy heart be press’d: / Give all that canst — and let me dream the rest.” Uo., 11. „Demgegenüber will uns scheinen, daß der Gottesglaube und das jenseitige Ziel des Lebens im Hintergrund dieser Briefe so unerschütterlich feststeht wie in irgendeinem menschliche Dokument aus dem hohen Mittelalter, und daß die Tragik [...] gerade daraus entspringt, daß die absolute, die selbstlose Liebe, die sie in der Hingebung an den angebeteten Mann erfahren hatte und an der sie [...] auch nach der Katastrophe festhielt, in Konflikt geriet mit dem gleichfalls absoluten Anspruch, den die Liebe zu Gott herkömmlicherweise [...] stellte.” Misch: Geschichte der Autobiographie, Dritter Band: Das Mittelalter, 656. „ein im irdischen Liebeserlebnis aufgehendes Bewußtsein von etwas Absolutem in dieser menschlichen Welt.” Uo., 659. 244 & 249 250 + 140 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.23 MB
Lien permanent vers jpg
022_000010/0140.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000010/0140.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu