Nem kell persze különösen mélyenszántó vizsgálódást folytatni, hogy belássuk,
a gilsonival szemben a Misch-féle paradoxonban a férfioldal mélysége hagy meg¬
lehetős kívánni valót, sőt a merev szerepkiosztási elgondolásával még ő is kihívja
maga ellen a feminista oldal ellenállását. Hisz egyrészt aligha tartható a racionalis¬
ta filozófus és a nagy keresztény közötti merev választóvonal elgondolása (elég csak
Szent Ágostonra utalni, akit Misch maga is fölidéz, a többi — részben mártírsorsú
— egyházatyát nem is említve), s másrészt legalább ennyire nehezen értelmezhető
és fogadható el a , nagy keresztény" (itt nyilván a pietisztikus bensőség kultuszában
élőkre gondolhat Misch) mintegy , természetes" összekapcsolása a nőiséggel.
Ennek ellenére érdekes kérdés, hogyan véli feloldhatónak Misch ezt az általa
felmutatott paradoxont.
A feloldás alapeleme az a javaslat, amelyet Misch a levelek olyan helyeinek
szemrevételezése nyomán tesz, amelyek biztosan nem születhettek abban az
időben, amelyet születésük idejeként jelöl ki egymásba láncolódásuk. Hogy ilyen
helyek vannak, az már a 19. század közepétől fogva okot adott a kétkedésre a le¬
velek eredetiségét illetően. Misch azonban sem odáig nem megy el, hogy teljes
mértékben megkérdőjelezze a levelek eredetiségét, sem Gilsonnal nem ért egyet
annyiban, hogy az egész kérdést félre kellene tenni, és minden további nélkül el
kellene fogadni a korpusz eredetiségét. Amit ő komolyan megfontol, az a szer¬
kesztő személyének kérdése. Hogy volt valaki, aki a valóságos levelek bizonyos
újraírása, szerkesztése révén létrehozta a ma ismert szöveget, kétségtelennek
tűnik számára és az értelmezők jelentős része számára is. Erre a kérdésre teo¬
retikusan három válaszlehetőség adódik: Abélard, Héloise, vagy egy harmadik
személy, bizonyára Héloise halála után, a nála lévő levelek alapján. Misch az
első lehetőség mellett teszi le voksät: „[...] elöfeltetelezzük, hogy Abelard-t, aki
megkérdőjelezhetetlenül szerzője a mű első és utolsó részének, az egész szer¬
kesztőjének is kell tekintenünk."???
Ez voltaképp kimondatlanul is sugall egyfajta választ a vélt vagy valós, gilsoni
és misch-i paradoxonra is. Hisz az érzelmi történet racionális igazolása egyfe¬
lől, illetve a sztoikus attitűd másfelől ebben az esetben Abélard keze nyoma is
lehet — feltéve persze, hogy a , paradoxonok" válaszra érdemesek egyáltalán.
Mindettől függetlenül, az abélard-i szerkesztés hipotézise érthetővé tenné a
levelezés korábban említett sajátosságát is, hogy Szent Jeromos levelezésére mint
érzékelhető mintára épül. Ugyancsak jó érv, de inkább Abélard számára lehetett
az a szerkesztés, illetve mindenekelőtt az első levél megírása mellett, hogy szá¬
molt a világi életbe való visszatérésével a számára — ahogy erről a levelekben is