Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000010/0000

Georg Misch és az önéletírás

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Boros Gábor
Cím (EN)
Georg Misch and Autobiography
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000010/0126
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 127 [127]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000010/0126

OCR

A NARRATIVITAS FORMAI ES TARTALMAI A GDA-BAN dialektikában elért sikereit konvertálni igyekszik a teológiában is, ahol szintén tanára, Laoni Anzelm válik fő ellenfelévé. Dialektikai bajvívásainak híre végül aztán eljut Clairvaux-i Bernáthoz is, aki történetesen Champeaux-i Vilmos barátja, s egészen Abélard élete végéig nyomában van, és ahol csak lehet, elítélteti nézeteit. A követők oldalán ugyanakkor megjelenik Héloïse, a korban egészen kivételesen művelt fiatal nő, akit Fulbertus nevű nagybátyja magántanárként Abélard gondjaira bíz, akit mindjárt el is szállásol a saját házában. Hosszan tartó szerelmi kapcsolat válik a tanításból, amelyet Fulbertus akkor fedez fel, mikor Héloise már várandós. A bosszútól tartva Héloise — apácaruhában — Abélard rokonaihoz menekül, ott hozza világra gyermekét, majd titkon házasságot kötnek Fulbertus megbékítésére. Miután azonban Héloise-t Abélard időlegesen neveltetésének zárdájába küldi, Fulbertus társaival rajtaüt Abélard-on és kasztrálja őt. Ez az esemény nemcsak Abélard testi, hanem lelki életében is fordulatot hoz: egyrészt visszatér teológiai kutatásaihoz, másrészt életét az isteni igazságosság és kegyelem megnyilvánulásának tekinti, a kasztrálást pedig gőgjének méltó büntetéseként értelmezi. Héloise-t rábírja, hogy ezúttal érvényesen öltse fel az apácák ruháját, majd ő maga is szerzetes, sőt apát lesz. Héloise-ból is apátnő válik, és a kasztrálás után tizenöt évvel már a korábban Abélard által épített kolostoriskola épületeiben vezeti a zárdáját. Ekkor írja meg Abélard a Szerencsétlenségeim történetét, amely Héloise első levele szerint mintegy véletlenül jut el hozzá. Késztetve érzi magát, hogy helyesbítse az Abélard vigasztalólevelében elmondottakat, feltárva azt is, hogy nem belső vallási meggyőződésből, hanem csakis Abélard utasítására lett apáca, sőt továbbra is bálványozva szereti öt.””! Abelard levelei ettöl 221 Érdekes, évszázadokon átívelő jelenség a bálványimádó szerelem, amelyről Simone de Beauvoir nyomán Joó Mária a következőképp ír: , a szerelem elsősorban nők számára jelenthet teljes testilelki odaadást, korlátlan önfeladást, a szerelem a nőnek hit, vallás, amíg a férfi, ha így szeretne, megszűnne férfi lenni, rabszolgává válna. A szerző [...] hangsúlyozza, hogy ezt az odaadást a nő önként, szabadon vállalja. Előfordulhat, hogy egy férfi is ilyen feltétlen odaadást él meg, de ez csak ideiglenes nála, és lelke legmélyén szuverén szubjektum marad ekkor is. Míg a nő, aki értéktelenebbnek és lényegtelennek tudja magát, a férfiban egy felsőbbrendű lényt imád, akivel összeolvadva úgy éli meg szerelmét, mint önmaga meghaladását, immanenciájából való kilépést. A lényeges ennek az alárendelt női léthelyzetnek a teljes, radikális felvállalása, ami ezáltal számára szabadsága megvalósításának tűnik. Persze valójában részéről ez mégis rosszhiszeműség, választása nem autentikus [...]. A szenvedélyes odaadás a nő részéről követeléssé válik, állandó elfogadást, a férfi jelenlétét igényli, várja, nélküle üres az élete, merő unalom. Elvárása a férfi zsarnokává teszi: részéről is teljes odaadást igényel, ami ha mindkét fél részéről megvalósulna, teljes megsemmisülést hozó halálos szerelem lenne, ahogy Trisztán és Izolda szerelme példázza. A bálványimádó szerelmes nő drámája felemelő, tragikus és kibírhatatlanul terhes a férfi számára. [...] Beauvoir úgy látja, hogy a nők élethelyzete gyakran az emberi lét kétértelműségének autentikusabb megtapasztalását teszi lehetővé, mint a férfié." E konklúzióval mind Misch, mind Borbély Gábor említett tanulmánya — ugyan más-más szempontból, de — messzemenően egyetért. Joó Mária: Lamoureuse — A második nem és a szerelem, in Olay—-Schmal: Értelem és érzelem az euröpai gondolkodasban, 305-311. e 126 "

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.39 MB
Permalinkből jpg
022_000010/0126.jpg
Permalinkből OCR
022_000010/0126.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde