Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000010/0000

Georg Misch és az önéletírás

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Boros Gábor
Cím (EN)
Georg Misch and Autobiography
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000010/0116
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 117 [117]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000010/0116

OCR

A NARRATIVITAS FORMAI ES TARTALMAI A GDA-BAN a szellemtorténeti, mind a pozitivista megközelítéstől alapvetően eltávolodik — ez a második generációs eltérés — annak révén, hogy komplex mikrotörténeti elemzést ad. Ez azután teljesen divatjamúltként láttatja a Niemeyer-féle felfogást már önmagában a történetírás feladatairól is. Ami pedig konkrétan a Júdás/Hermann megtérési önéletírás elemzését illeti, Schmitt nézőpontja felől mind a szellemtörténeti, mind a pozitivista megközelítés téved már a mindkettejük által elfogadott kezdeti előfeltevésben is: hogy létezett egy — egyetlen — Hermann nevű, hajdan zsidó szerzetes, aki megírta az önéletírását, majd később Scheda apátja lett. Misch elemzései voltaképp annyiban még jobban is használhatóak Schmitt számára, mint Niemeyeréi, amenynyiben Misch számára valóban csupán előfeltevés az, ami Niemeyernél ezen túl még bizonyítandó cél, de munkaeszköz is. Van azonban egy másik szempont is, amely ugyan sokkal kevésbé látható a felszínen, ám annál érdekesebb a személyiség kibontakozása szempontjából — kivételesen magára Mischre vonatkozóan. Mint korábban szó volt róla, Misch zsidó vallásúként született, de evangélikusként halt meg. Ugyan nem találtam még erre vonatkozó hivatalos adatot, de családi honlapok utalásai nyomán vélelmezhető, hogy 1900-ban, promóciójának és apja halálának évében tért át. Bármikor történt is azonban az áttérés, tény, hogy Misch maga is quondam Judaeus volt, és innen nézve különösen érdekessé válik, hogy amilyen nagy terjedelmet kapnak például az arab önéletírások, annyira nincs szó a zsidó szerzők önéletírásairól az egész nyolc kötetben - kivéve épp egy konvertität. Ezt a szálat azonban csak fölvetettem, követni nincs hova.” A szövegben nem tűnik szembe olyan megfogalmazás, amely áthallásként volna értelmezhető — hacsak maga a cim nem, amelyben a Bekehrungsgeschichte, , megtéréstorténet” 206 Hacsak nem tekintjük negatív értelemben , hovának?" azt a visszautalást az Abélard-fejezetben, amely a saját kortól és a saját sorstól való feltétlen távolságtartás éppoly furcsa példája, mint amilyen a zsidó önéletírások teljes hiánya a kötetben. A saját személyes sorsot, személyiségtörténetet is bevonó elemzés hiányolása talán helytelen elvárásnak tűnik egy történeti mű kapcsán. Ami miatt ez mégsem egészen helytelen Misch művével kapcsolatban, az a különös határozottság, amellyel az Abélard-Héloise-levelezés egyes kitételeit expressis verbis hozzáméri saját, az emberi — vagy akár a női — természetről alkotott nézeteivel, és kifejezetten el is marasztalja a 12. századi szerelmeseket, amint majd látni is fogjuk. Ennek fényében feltűnő, hogy bármiféle önreferencialitás nélkül le tudja írni a következő sorokat: , Wir mögen auch — um Geringeres, aber zeitlich näher Liegendes hinzuzunehmen - an die Autobiographie des Abtes Hermann von Scheda zurückdenken, der mit Gott rechtete, als ihm angesichts der Friedensgemeinschaft der Mönche die Unglückschmach seines eigenen Volkes aufs Herz fiel und damit die ganze göttliche Weltordnung zum Rätsel wurde.” Schmitt: A zsidö Hermann megterese, 612. (Sajät kiemel&seim.) („Celszerünek tünhet - hogy valami csekelyebb jelentösegüt, am idöben közelebb állót is hozzävegyünk - visszagondolnunk Hermann schedai apät öneletiräsära, aki perlekedett Istennel, amikor a szerzetesek békés közösségét látván szíve elszorult a saját népét érő szerencsétlenség általi megalázottságra gondolva, s ezzel az egész isteni világrend rejtéllyé lett."). * 116 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.34 MB
Permalinkből jpg
022_000010/0116.jpg
Permalinkből OCR
022_000010/0116.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde