A GOETHE-DILTHEY-BURCKHARDT-SZÄL
Azért volt érdemes ilyen hosszan is idézni ezt a szövegrészt, mert láthatóvá teszi
a Dilthey-Misch-fele rendithetetlennek tünö önbizalmat és hitet a definíció sze¬
rint láthatatlan feltárhatóságában. Ennek a nyaktörő mutatványnak a részleteit
Misch később bontja ki a korábban már elemzett Gestaltung der Persönlichkeit
című írásában, amelynek alapgondolata itt előfeltételeződik: a személyiségen be¬
lül megkülönböztethetünk egy egységes, lényegi magot, alapzatot, az életvalóság
és az én együttes, ebből fakadó alakítását, amelyben a tudományos bizonyítás
objektivitását megalapozó módon van jelen az individuumból az, amit talán
életstílusnak nevezhetnénk, attól elkülönítve, amit Misch az iménti idézetben
irodalmi eszközökkel történő stilizálásnak nevezett. Ugyanakkor — mint azt
szintén láttuk — Misch ezekben az idézetekben is hozzáteszi azt a megkötést,
amelyre már a dilthey-i gondolatok felidézésekor is kitértünk, hogy itt alapvetően
a nagy alkotó individuumokról van szó: Goethéről a , német szellem" megingat¬
hatatlan hőséről, és Gibbonról, akit a német kiadásban is megemlít, s akiről az
angol kiadásban többet is ír. Nehéz nem arra gondolni, hogy minden ellenkezés
dacára a világtörténelmi individuum hegeli koncepciójának párfogalmával ta¬
lálkozunk a különösen jelentős tetteket véghezvivő önéletíró alakjában. Nem
sokban különbözik ettől az a mód, ahogyan a történelem egyes szegmenseinek
struktúrájáról Misch által írottakat a hegelivel nagyon is rokonnak tekinthetjük
— szellem-metafizikai hátterétől való megfosztottsága ellenére is.
Misch először is tulajdonít bizonyos öntörvényűséget az európai történelem¬
nek mint olyannak. Az európai szellemtörténet folytonosságáról állítja, hogy
[...] abenne végbemenő immanens kibomlása a szellemi élet minden egyes résztartal¬
mának, s így az önfelfogásnak a korszakokon keresztüli empirikusan megállapítható
menetében a törvényszerű képződés benső konzekvenciáját kapja."??
Ám az önéletírás mint műfaj, mint egész, ezen belül is rendelkezik sajátos ön¬
törvényűséggel.
jó példákat fogunk látni arra, hogyan teszi próbára Misch a maga történeti-pszichológiai esz¬
közeit Abélard és Héloise, illetve Cardano elemzésében. A Gilsonnal való vita az elsőként em¬
lített fejezetben bizonyára értelmezhető egy olyan felfogásmód elleni küzdelemként is, amely a
történeti személyek individualitását típusok mögé sorolja be: Abélard-t a ,bűnbánó", Héloise-t
a , nagy szerelmes francia nő" típusa mögé.
182 ,deren immanente Entwicklung jeder Teilinhalt geistigen Lebens und so auch die
Selbstauffassung in ihrem empirisch festzustellenden Gange durch die Zeiten hin die innere
Konsequenz gesetzmäßiger Bildung erhält.” Uo.