OCR Output

A GOETHE-DILTHEY-BURCKHARDT-SZÄL

annyiban, hogy a lelkielet megelt összefüggeseböl (der erlebte Zusammenhang des
Seelenlebens) induljon ki, és innen jusson el a tartalmak individuális szférájának
(individuelle Inhaltlichkeit) megragadásához. Ezt a módszert köti Misch Dilthey¬
hez, akinek ezért az egész művet hálával és tisztelettel ajánlotta.

Goethe és Dilthey - e két, Misch számára élete végéig megkérdőjelezhetetlen
autoritásként megjelenő személyiség — nézeteit összekapcsolva jutunk el ahhoz
a koncepcióhoz, mely szerint a munka célja az emberi individuáció megérté¬
se történeti fogalmak révén, vagyis annak bemutatása révén az önéletírásokon
keresztül, hogy hogyan szabadult fel az emberi személyiség. Ez a célkitűzés
nyilvánvalóan előfeltételez legalábbis egy nyers történetfilozófiai elgondolást az
emberi lét korai formái és a jelen között kibontakozó fejlődésmenetről, amelyet
Misch pozitívan kellett, hogy értékeljen, ha egyszer a folyamatot felszabadulás¬
nak (Befreiung) tekintette. E történetfilozófia személyiségtörténeti vonatkozását
Misch Jakob Burckhardt A reneszánsz Itáliában című munkájára építve rögzíti.
Az előszóban ugyan még csak annyit olvasunk e műről, hogy az érvényre juttatta
az önéletírás jelentőségét az individualitás megértése szempontjából.

A bevezető - s persze az egész első kötet - jól érzékelhetően azt az inkább
19. századi dikciót alkalmazza, amelyet Misch, mint látni fogjuk a Dante-fejezet
különböző megfogalmazásaiban, a 20. század közepén véghezvitt átdolgozás
során már maga mögött hagy. A szellem birodalmában való eredeti létrejövést
a goethe-i , ősfenomén" koncepciójával ragadja meg, ezzel szembeállítva mondja
az önéletírásról, hogy későbbi kultúrformák terméke. Nem csupán tartalmilag,
de formailag is kötődik ahhoz a korszakhoz, amelyben mindenkor formát ölt:
a politikai beszéd, az igazságszolgáltatási gyakorlat, a gyónás-bűnvallomás és
még számos forma adott keretet a szerző önmagáról szóló írásainak, melynek
irodalmi formája bármilyen műfaj lehet, amelyben - s amelynek határait átren¬
dezve — az eredeti személyiség megnyilvánulhat. Dilthey-jel itt is összhangban
az élet alaptényének nem az elszigetelt ént, hanem az én és a , világvalóság" ösz¬
szefüggését tekinti, s az ebből adódó , anyaggal" együtt jön létre a , forma" is.

Lényege az, hogy a forma a konkrét módon megélt valóságból egyedülállóan nő ki,
úgyhogy az individualitás és a forma-alakzat eggyé válnak. Olyan, mint az élet: se nem

puszta forma, se nem puszta anyag.

a szinguláris emberi lét (Dasein) nagy formáinak efféle megismerésére vonatkozó kérdés merül
fel számunkra. Lehetséges-e ez a fajta megismerés, és milyen eszközeink vannak elérésére?"
Dilthey: A történelmi világ felépítése, 257, kiemelés az eredetiben. A fordítást módosítottam.)
a [Ilhr Wesen ist, da$ die Form aus der konkreten erlebten Wirklichkeit einzigartig herauswächst,
sodaß Individualität und Formgestalt eins werden. Sie ist wie das Leben weder reine Form noch
Stoff für sich." Misch: Geschichte der Autobiographie, Erster Band, Das Altertum, 4.

18

Ss

+ 99 +