OCR
MISCH DERÉKBA TÖRT MUNKÁSSÁGÁNAK ÉRTÉKELÉSEI Ezt az alakulást Misch a formális oldalnak megfelelően ,egységképződésként" is megjelöli. Minden egységképződés azonban előfeltételezi egy közép meglétét, amely körül kepzödik az alakuläs. S ezt a közepet, „a helyet, amelynél a kikutathatatlan élet [...)] odafordul az alakuläs meghatärozottsägähoz” (142), Misch a jelentes kategöriäjäval jelöli meg. A jelentés ezáltal a szellemi élet alapkategóriájává válik (úgy, ahogyan az értelem alapkategóriává válik Ricoeurnél)."" Misch-nél ezzel áll elő az erő és a jelentés (Bedeutung) kettőssége, amelyet Bollnow a második lépésben fejt tovább. A hatóerő az élet mint az előrenyomuló energia, amely, ha egyedül állna fenn, az életet tagolatlanul tovahaladó, okságilag meghatározott lefolyásként tenné megjelenővé. Mindenekelőtt a jelentés emel ki az életen belül középpontjukat önmagukban rejtő egységeket, vagyis alakzatokat, amelyek , egy középponthoz vannak igazodva"."7 Dilthey-nél itt immanens teleológiáról van szó az életen belül, mert a jelentés immanenciája azt jelenti, hogy egy-egy hosszabb oksági láncolat kiválik az oksági összefüggések határtalanságából, és valamiképp az utolsó tag mint cél felől jelentést kap. Misch egy épp csak elkezdett Dilthey mondattöredéket egészít ki: , A középponthoz való igazodás fogalma határozza meg »az életfolyamban« végbemenő szellemi egységképződés benső formáját.""8 A harmadik lépés döntő a tekintetben, hogy elválik az emberben megnyilvánuló, artikulálódó élet az általánosságban kibomló élettől. Az emberi életnek van meg az a reflexiós képessége, amelyet terminolögiailag a Besinnung szóval ragad 2,» meg Misch. A Besinnung alapjelentese „eszmeles”, „elmelkedes”, äm etimolögiailag a Sinn, ,értelem" szóra építve , értelemadás"-ként is felfogható. S ez történik 166 „Dieses Sichgestalten bezeichnet Misch nach der formalen Seite hin auch als „Einheitsbildung”. Jede Einheitsbildung aber setzt eine Mitte voraus, um die sich die Gestaltung bildet. Und diese Mitte, »die Stelle, an der das unergründliche Leben... sich zur Bestimmtheit der Gestaltung hinwendet« (142), bezeichnet Misch mit der Kategorie der Bedeutung. Die Bedeutung wird damit zur Grundkategorie der geistigen Welt (entsprechend der des Sinns bei Ricoeur)” Bollnow: Lebensphilosophie und Logik, 433. A belsö idezet Misch Lebensphilosophie und Phänomenologie című munkájából való. „Die Kraft ist das Leben als die vorwärts drängende Energie, die, wenn sie allein bestünde, das Leben als einen ungegliedert fortgehenden, kausal bestimmten Ablauf erscheinen ließe. Erst die Bedeutung hebt innerhalb des Lebens in sich zentrierte Einheiten heraus, also Gestalten, die »zu einem Mittelpunkt zentriert« sind.” Uo. „Mit dem Begriff der Zentrierung zu einem Mittelpunkt ist die innere Form der im ‚Fluß des Lebens’ [...] sich vollziehenden geistigen Einheitsbildung bestimmt.” Uo. 16 S 16 œ .87 +