A megfigyelés azonban szétrombolja a megélést. [...] magának az életnek törvénye [...],
hogy az élet minden mozzanata, amelyet megfigyelünk [...] többé már nem folyamat,
hanem az emlékezetben megtartott mozzanat; ugyanis a figyelem — amely megállítja
az önmagában folyásban lévőt — rögzíti a mozzanatot.?
A megéléssel (Erleben) I[...] átlépünk a fizikai jelenségek világából a szellemi valóság
birodalmába. Ez alkotja a szellemtudományok tárgyát, és a rá vonatkozó [ertelemadö]
elmélkedés (Besinnung) [...] valamint ismeretértékük teljesen független fizikai felté¬
teleik tanulmanyozasatél.”°
A következő lépésben az eddig még tagolatlan megélés tárgyi szerkezetet kap, azaz
alanyra, tárgyra s más összetevőkre tagolódik: , A megéléshez kapcsolódnak a
megéltről alkotott ítéletek, amelyekben az, amit megéltünk, tárgyi szerkezetet kap
(gegenständlich wird).” (Uo.)
Mint láttuk, a formális kategóriák a gondolkodás elemi teljesítményeiből erednek.
Olyan fogalmak ezek, amelyek reprezentálják azt, ami a gondolkodás teljesítményei¬
ben fogható fel. Ilyen fogalmak az egység, sokaság, azonosság (Gleichheit), különbö¬
zőség, fokozat, vonatkozás. Ők az egész valóság attribútumai."
A reális kategóriák...
A reális kategóriák között mármost olyanok lépnek föl, amelyek a szellemi világ
felfogásából erednek [...] mindenütt, ahol szellemi élet van, megilleti azt a hatásösz¬
szefiiggés, erd, érték, stb.”
Bacsó -— Csikós — Lakatos: Filozófiai hermeneutika, 65. (A fordítást módosítottam Dilthey:
Der Aufbau, 240 alapján.)
Dilthey: Der Aufbau, 239.
Bacsó - Csikós — Lakatos: Filozófiai hermeneutika, 66—67. (Módosítottam Dilthey: Der Aufbau,
242 alapján.)
Uo., 62-63. (Médositottam Dilthey: Der Aufbau, 237 alapján.)