való Eszköz, a" gyógyulásra, körmeit elvagdalván magánok, és bizonyos Rákra kötöz¬
vén, a! háta-megett való folyó vizbe veti: Mindennémü gonoszok ellen, egy ollyan Gyü¬
rüvel szokta magät meg-erösitteni, a’ mellybe valamelly Szerentses Tsillagnak järäsät,
es valami szinten el-repülö böldog örät, tsudälatos Serenyseggel be foglalvän, ’s be-nyom¬
ván, abba bérekesztetve lenni tart, és hiszen: Semmit nem állitt, ollyan nehéz dolog¬
nak lenni, a’ mellyet valamelly tsudálatos Számoknak, babonás Szóknak, és bizonyos
(:charactereknek:) Formáknak; erejekkel véghez vihetni, ne hinne. (:Ezek a" Számok, Szók,
es Formäk, en elöttem tudva nintsenek a’ magam tapasztaldsdbol:) A’ Babonäs ember, az
ollyan füveket hisz hasznosoknak lenni, valamelly Emberi Taguknak meg-gyögyittäsä¬
ra, a’ mellyeknek, az embernek meg-sértetett Ta[g]jéhoz valami hasonlatossäga vagyon;
Vagy pedig magokon, valami ahoz illő formát mutatnak, a" bölcs Természet alkotásá¬
ból. A" babonás Ember Hétfü Nap semmit ki nem ád örömest, a" maga Házától, mert
úgy tartya, hogy osztán, azon az egész Héten, mindennap ki-kell valamit adni: A" Tejet
külömben ki nem adja Házától, hanem egy kevés apró fát vét belé; mert külömben úgy
tartya, hogy a’ Teheninek el-viszik a’ Tejit; vagy pedig a’ tsetsei meg-dagadnak.[”] Ezek,
és tobb e’féle szämtalanok, a’ Babonasägnak, és babonäläsnak Meg-esmérteté Jelei, a’
melylyek a’ külömb külömb fele tekintetü, idejü, &s rendü Emberekben Uralkodnak,
kiben egy, kiben más, és a" meljeket, vagy magam tapasztaltam, vagy mäsoktöl hallot¬
tam, vagy pedig irásban tett jegyzésekbőlis olvastam. De már ezek után, a! fellyeb
kiszabott Rend hozza magával, hogy a" mostan leirt Jelek szerint, a" menyire az én ta¬
pasztalásom mehetett, vagy bizonyos Emberektől érthettem, vagy Némely Szorgalma¬
tos jegyzésekből is olvashattam, tehát ezeknél fogva,
Némelly Szokásban lévő, és az Emberek között gyakorlásban forgó Babonás Tseleke¬
deteket, azoknak okaival, &s Eszközeivel együtt, a’ Peldäkban, elö-hozzunk, ’s leirjunk.
Az illyen Babonás Iselekedetek, azoknak okaival és Eszközeivel együtt, a" külömböző
rendü Embereknek, sok féle Babonázások szerint, igen sok félék, és igen külömbözök
egymástól, annál is inkább, mivel az illyen Babonás-tselekedetektöl, még a" Fő-Rendek
Udvarai-is nem tiressek. Mert
12% Tanuló Deák koromban, magam láttam egy Fő Háznál a" Maros mellett;
hogy minekutánna vigan ebédeltünk vólna, a" már szép idejü Kis-Aszszony, ebéd után,
hirtelen elájula, és ollyan állapotba esék, mint a! kit a Nagy Nyavalya ront, vagy; Nehéz
Nyavalydban fetreng (:igy Nevezik a’ Magyarok: Morbum caducum:) Azon Kis Aszszony¬
nak egy akkor velem együtt Haza jött Testvére, a" kivel Kolosváron együtt tanúltunk;
és nagy barátságban éltünk, ő tanúlt az Akadémiában a! Jesuitáknál, én pedig a" mi
Collegiumunkban; minden tehetségtinket ra tetttik, hogy a’ Kis-Aszszonyt hellyre hoz¬
zuk, de tsak abban állottmeg, a" mi Nyavalyás Kis-Aszszonyunk; hogy rajta, nem más,
hanem az udvari paraszt oláh Biróné segithet. Meg kellett engedni, hogy az a babonás
oláhné be-hivattassek, a’ ki-is, mi elöttünk sokat babonäzott, onat öntött, hogy mitől
ijedett meg a" mi betegünk: rostát vetett, hogy kit szeret, vagy őtet ki szereti, és ezt a
Nyavalyät neki, ki-okozta; ezt sok-fele figurákkal vitte véghez, s magában sokat besz¬
széllett, mellyet mi nem értettünk. Végre minket a’ Häzböl ki-küldött, hogy a? beteget