OCR Output

is bé mehet, a" hol nem gondolnák, ott is jelen van, pillangó, béka vagy egyéb formá¬
ban.

A! Jósok ellenben nagy munkával tudhatnak meg holmit, kiki a" maga állapottyá¬

hoz képest: a Pópa Jósok könyvből (:Paszkaliából:) nézik ki, a" mit meg akarnak tudni;
a’ tzigänynek a’ tenyerböl, ezek és az Olánék, némeljek viaszsz, vagy ón öntésből, hogy
az vizbe öntetvén mitsoda formát mutat, mások bogok kötésiből, meg mások bab ve¬
tésből, meg ismét mások deszkintálásból; a" mi ismét sok formán menyen véghez; ha
nálla van a! beteg, vagy ő a" betegnél, úgy rá deszkintál, (rparantsol valamit a’ Nyava¬
lyának, nyüveknek, ss a! t.:) ha távol, némely deszkintál fokhagymába, (:mint most Sz.
Tyukoson egy’ oldné:), mas viaszba, mézbe [mint] a’ Féldvari, vagy borba (:mint a’ Leb¬
neki:) mas a’ marha sz6rire, vagy az embernek valami gunydjara vagy vizelletére, (:mint
a havas allji:)’s a’ t. Isillagból is sokan néznek, és jövendölnek, inkább a" Popak.
5. A" mitsoda formára akar a" boszorkány el változhatik; de a" Jós nem. Valami kendje
van (:úgy hiszik felöllök:) a boszorkánynak, azzal mikor meg keni magát, a" mi formá¬
ba akar, elvaltozik, és a’ hol akar, Hopp hirivel, ott megjelenik. Innen van az a’sagon,
ördög bordän (:llyen nevü füvön:), matskán, kutyán, emberen, ‘s a’t. való járás; me¬
lyekhez ha a" kantárját hozzájok üti, lovakká válnak: azért is a" halovány, sárga, elszá¬
radó kedvetlen emberek fellöl köz vélekedés, hogy a" gonoszok járnak rajtok, igy az el¬
száradó marhák fellöl is.P9Yp

Szép asszonyok.

Innen a! szép aszszonyok historiája, mint vendégeskednek azok valami szép palotában:
ez alatt, ha valamelyik ló (ra mely ember:) Istent tanál gondolni, meg láttya a" rusnya
vén aszszonyokat az akasztó fán, vagy alatta, és a" sok ember tetemeket körül: mint
tántzolnak a! temetőkben, kik hajnal felé egy" egy" forgo szélben mind el tünnek.

6) A boszorkány véghez viheti a" mit akar; a" Jós nem mindent.

Mesgsze helyről haza hozás.
A’ köhalmi kiräly Biröt (‚mäsutt mäsfelöll beszellik:) viszsza hozhatta a’ terek rabsägä¬
böl; viszsza hozhattya az elszökött vagy bujdosott embert, a’ leäny vagy menyetske sze¬

retőjét meszsze helyről is hozzája viheti, (innen a" koptza főzés históriája:), az el lopott
marhát, vagy egyéb el kárositott portékát viszsza hozattathattya.

Gyilkos megkötése.

Meg kötheti az embert, hogy el ne mehessen (:külömben a" gyilkost igy lehet megköt
ni: a’ veriböl, mig meg nem alunnék, a" meg öltettnek hintsenek hirtelen a! tűzbe egy"

0x borsért főképpen a" Czengellér (Szent Gellérd) hegyére.

148